Is it permissible to undergo IVF without marriage?

To download this Fatwā, please click here

QUESTION:
I have had a question that no one can seem to answer and I am struggling to come to a definite answer. I converted to Islam 5 years ago. I have yet to find any good Muslim man in my city/country. I am now almost 33 and my time is running out. I heard about IVF and became very interested in this. I was told you can pick the sperm (from a Muslim man for example) and have it implanted in you. So, here is my question. Although it is a different idea (please don’t be judgmental), would this be halal? Haram is HAVING intercourse with another man/woman. However, since I would not be “doing the bad” then this would be halal? I’m trying to understand this aspect. Since, the physical nature of making a baby is haram if you are unwed. Since I won’t be doing anything physical – just implantation – with a Muslim sperm. Would this be halal? I don’t want someone’s personal beliefs. I want the religion.

ANSWER:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, the involvement of a third person [apart from one’s spouse] in reproduction is not permissible [1], as it directly opposes the motives of Sharī’ah, namely the preservation of one’s lineage. [2]

Accordingly, in your circumstances, IVF will not be permissible for you to adopt. Alternatively, you may marry or, if you have the means, consider adoption. [3]

And Allah Ta’ālā Knows Best
Hanif Yusuf | Zayd Imran

References

[1]
یہ فعل حرام ہے لاستعمال جزء غیر الزوج
[Ahsanul Fatāwa: HM Saeed: 8/214]

صورت محررہ فطرت کے خلاف ہے اور بہت سے مفاسد کو اپنے اندر لۓ ہوۓ ہے: اس میں یہ بھی ممکن ہے کہ مرد کی منی کو اس کے بیوی کے علاوہ غیر عورت کی منی کے ساتھ مخلوط ہوجاۓ، اس طرح حرمت مصاہرت وغیرہ کے مسائل، ثبوت نسب کی ذمہداری بھی نہیں، جس قدر غور کیا جاۓ اسی قدر یہ عمل قباحتوں کا مجموعہ ہے۔
[Fatāwa Mahmudiyyah: Jami’ah Farūqiyyah: 18/323]

قائم مقام ماں جس کے صورت یہ ہے کہ مرد کا مادہ لے کر بجاۓ بیوی کے کسی اجنبی عورت کو بطور اجیر حاصل کر کے رحم میں انجکشن سے پہونچایا جاتا ہے وہ عورت حاملہ ہوجاتی ہے، اس صورت کا کیا حکم ہے؟
جواب: وہ اجنبیہ عورت جس کے رحم انجکشن سے شوہر کے علاوہ کسی کسی مرد کا مادہ منویہ پہونچایا گیا ہو وہ عورت عقلِ سلیم کے نزدیک مزنیہ اور طوائف سے بھی زیادہ فاحشہ قرار پاۓ گی اور اس کے شناعت عقلِ سلیم کے نزدیک زنا سے بھی زیادہ قبیح ومذموم ہے۔
[Muntakhabāt Nizām al-Fatāwa: Islamic Fiqh Academy – India: 1/339]

[2]
لا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يسقى ماءه زرع غيره
[Abu Dawūd: 2158]

أي لا يحل أن يجامع امرأة حاملا لغيره
[Badhl al-Majhūd: Dar al-Bashā’ir: 8/98]

سواء كان من حلال أو حرام
[Hashiyah Badhl al-Majhūd: Dar al-Bashā’ir: 8/98]

اعلم أن العدة من المشهورات المسلمة في الجاهلية، وكانت لا يكادون يتركونه، وكان فيها مصالح كثيره: منها: معرفة براءة رحمها من مائه، لئلا تختلط الأنساب، فإن النسب أحد ما يتشاحّ، ويطلبه العقلاء، وهو من خواص نوع الإنسان، ومما امتاز به من سائر الحيوان، وهو المصلحة المرعية في باب الاستبراء
[Hujjatullah al-Bālighah, 1/234]

[3]
قال الله تعالی: وما جعل أدعیاءكم أبناءكم، ذلكم قولكم بأفواهكم، والله یقول الحق وهو یهدي السبیل، ادعوهم لآبائهم هو أقسط عند الله ، فإن لم تعلموا آبائهم فإخوانكم في الدین وموالیكم
[Surah al-Ahzāb, ‘Āyah 4]

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏‏ كافل اليتيم له أو لغيره أنا وهو كهاتين في الجنة‏ وأشار الراوي وهو مالك ابن أنس بالسبابة والوسطى‏
[Muslim, 2983]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & Haraam on 5th Aug 2022 by Our Imam | 470 Views