Is it permissible for a woman to use her sister’s womb for surrogacy?

QUESTION:
A woman is unable to get pregnant, is she permitted to utilise her sister’s womb for pregnancy?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Shari’ah emphasises greatly upon the preservation of lineage. [1]

Thus, the involvement of a third person in reproduction (surrogacy) is totally forbidden. [2]

Alternatively, one may consider adoption, which is indeed highly-praiseworthy. However, at no point should the orphan’s lineage be attributed to the adoptive parents. [3]

And Allah Ta’āla Knows Best.

Ibn Talha

References

[1]
لا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يسقى ماءه زرع غيره
[Abu Dawūd, 2158]


أي لا يحل أن يجامع امرأة حاملا لغيره
[Badhl al-Majhūd, 8/98, Dar al-Bashā’ir]

سواء كان من حلال أو حرام
[Hashiyah Badhl al-Majhūd, 8/98, Dar al-Bashā’ir]

اعلم أن العدة من المشهورات المسلمة في الجاهلية، وكانت لا يكادون يتركونه، وكان فيها مصالح كثيره: منها: معرفة براءة رحمها من مائه، لئلا تختلط الأنساب، فإن النسب أحد ما يتشاحّ، ويطلبه العقلاء، وهو من خواص نوع الإنسان، ومما امتاز به من سائر الحيوان، وهو المصلحة المرعية في باب الاستبراء
[Hujjatullah al-Bālighah, 1/234]

[2]
یہ فعل حرام ہے لاستعمال جزء غیر الزوج
[Ahsanul Fatāwa, 8/214]


صورت محررہ فطرت کے خلاف ہے اور بہت سے مفاسد کو اپنے اندر لۓ ہوۓ ہے: اس میں یہ بھی ممکن ہے کہ مرد کی منی کو اس کے بیوی کے علاوہ غیر عورت کی منی کے ساتھ مخلوط ہوجاۓ، اس طرح حرمت مصاہرت وغیرہ کے مسائل، ثبوت نسب کی ذمہداری بھی نہیں، جس قدر غور کیا جاۓ اسی قدر یہ عمل قباحتوں کا مجموعہ ہے۔
[Fatāwa Mahmudiyyah, 18/323, Jami’ah Farūqiyyah]

قائم مقام ماں جس کے صورت یہ ہے کہ مرد کا مادہ لے کر بجاۓ بیوی کے کسی اجنبی عورت کو بطور اجیر حاصل کر کے رحم میں انجکشن سے پہونچایا جاتا ہے وہ عورت حاملہ ہوجاتی ہے، اس صورت کا کیا حکم ہے؟


ب: وہ اجنبیہ عورت جس کے رحم انجکشن سے شوہر کے علاوہ کسی کسی مرد کا مادہ منویہ پہونچایا گیا ہو وہ عورت عقلِ سلیم کے نزدیک مزنیہ اور طوائف سے بھی زیادہ فاحشہ قرار پاۓ گی اور اس کے شناعت عقلِ سلیم کے نزدیک زنا سے بھی زیادہ قبیح ومذموم ہے۔
[Muntakhabāt Nizām al-Fatāwa, 1/339, Islamic Fiqh Academy - India]


[3]
قال الله تعالی: وما جعل أدعیاءكم أبناءكم، ذلكم قولكم بأفواهكم، والله یقول الحق وهو یهدي السبیل ، ادعوهم لآبائهم هو أقسط عند الله ، فإن لم تعلموا آبائهم فإخوانكم في الدین وموالیكم
[Surah al-Ahzāb, 'Āyah 4]


عن أبي هريرة رضي الله عنه قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏‏ كافل اليتيم له أو لغيره أنا وهو كهاتين في الجنة‏ وأشار الراوي وهو مالك ابن أنس بالسبابة والوسطى‏
[Sahih Muslim, 2983]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & Haraam on 14th Oct 2023 by Our Imam | 300 Views