How should the debts of the deceased be paid off?

QUESTION:
My question is on inheritance. My parents passed away and there is a debt of 250,000 rupees which is outstanding. Now we are three sisters and 1 brother. According to shariah the rule is double share for the brother and single share for the sisters when receiving inheritance. Now as it is our responsibility to pay our parents debt does the same rule apply for paying the debt that brother pays double amount than sisters. Kindly advice how much do we each contribute. Jazakallah khair

ANSWER:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, the wealth of the deceased will be utilised in the following order:
1) The burial and funeral costs
2) Paying off any debts
3) Fulfilling the will of the deceased (up to a maximum of a 1/3 of the wealth)
4) Distributing the remaining wealth amongst the heirs according to Shariah.

Therefore, in the aforementioned scenario, the debt will be fulfilled before the wealth is distributed to the heirs. [1]

However, if the debt is more than the wealth left behind by the deceased, then the heirs are not obliged to settle the debt from their own personal wealth. Nevertheless, it is highly recommended and rewarding for the family of the deceased to do so, in order for the deceased to be alleviated of this burden. [2]

And Allah Ta’ālā Knows Best.
Tanweer Hussain

Concurred by:
Hanif Yusuf | Mubasshir Talha | Zayd Imran

References

[1]
يوصيكم اللّه فى أولادكم ۖ للذّكر مثل حظّ الأنثيين ۚ فإن كنّ نساء فوق اثنتين فلهنّ ثلثا ما ترك ۖ وإن كانت واحدة فلها النّصف ۚ ولأبويه لكلّ واحد مّنهما السّدس ممّا ترك إن كان له ولد ۚ فإن لَّم يكن لَّه ولد وورثه أبواه فلأمّه الثّلث ۚ فإن كان له إخوة فلأمّه السّدس من بعد وصيّة يوصى بها أو دين ۗ ابآؤكم وأبنآؤكم لا تدرون أيّهم أقرب لكم نفعا ۚ فريضة مّن اللّه ۗ إنّ اللّه كان عليما حكيما
[Al-Qur’ān al-Karīm, 4:11]

أول ما يبدأ من تركة الميت تجهيزه وتكفينه بما يحتاج إليه ودفنه، ثم قضاء ديونه الأولى فالأولى، ثم تنفيذ وصاياه من ثلث ما بقي بعد الدين والكفن، ثم قسمة الباقي بين ورثته على فرائض الله تعالى
[Al-Fatāwā al-Sirājiyyah, pg.577, Dār al-Kutub al-Ilmiyyah]

التركة تتعلق بها حقوق أربعة: جهاز الميت ودفنه, والدين, والوصية, والميراث
[Al-Fatāwā al-Hindiyyah, 6/440, Dār al-Fikr]

(يبدأ من تركة الميّت الخالية عن تعلُّق حقّ الغير بعينها كالرّهن والعبد الجاني) والمأذون المديون والمبيعِ المحبوس بالثّمن والدّار المستأجرة وإنّما قدّمت على التّكفين لتعلّقها بالمال قبل صيرورته تركة (بتجهيزه) يعمّ التّكفين (من غير تقتير ولا تبذير) ككفن السّنّة أو قدر ما كان يلبسه في حياته ولو هلك كفنه فلو قبل تفسّخه كفّن مرّة بعد أخرى وكلّه من كلّ ماله (ثمّ) تقدّم (ديونه الّتي لها مطالب من جهة العباد) ويقدّم دين الصّحّة على دين المرض إن جهل سببه وإلّا فسيّان كما بسطه السّيّد، (وأمّا دين اللّه تعالى فإن أوصى به وجب تنفيذه من ثلث الباقي وإلّا لا ثمّ) تقدّم (وصيّته) ولو مطلقة على الصّحيح خلافا لما اختاره في الاختيار (من ثلث ما بقي) بعد تجهيزه وديونه وإنّما قدّمت في الآية اهتماما لكونها مظنّة التّفريط (ثمّ) رابعا بل خامسا (يقسم الباقي) بعد ذلك (بين ورثته)
[Radd al-Muhtār, 6/759, H.M.Saeed]

قال علماؤنا تتعلق بتركة الميت حقوق أربعة مرتبة: الأول يبدأ بتكفينه وتجهيزه من غير تبذير ولا تقتير ثم تقضى ديونه من جميع ما بقي من ماله ثم تنفذ وصاياه من ثلث ما بقي بعد الدين ثم يقسم الباقي بين ورثته بالكتاب والسنة واجماع الأمة
[Al-Sirājī fī al-Mīrāth, pg.10-14, Maktabah al-Bushrā]

[2]
عن أبي قتادة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم أتي برجل ليصلي عليه, فقال النبي صلى الله عليه وسلم: صلوا على صاحبكم فان عليه دينا. قال أبو قتادة: هو عليّ. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: بالوفاء؟ قال: بالوفاء, فصلى عليه
[Jāmi’ al-Tirmidhī, 1/535, Maktabah al-Bushrā]

وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: نفس المؤمن معلقة بدينه حتى يقضى عنه
[Jāmi’ al-Tirmidhī, 1/539, Maktabah al-Bushrā]

ورثاء وغيرہ کو اختيار ہے کہ اگر وہ چاہيں تو بطور تبرع اپنے مال سے ادا کريں
[Mu’een al-Farāidh, pg.19, Zamzam]

اگر قرضوں کے بعد مال بچ جائے يا قرضے بالکل ہی نہ ہو تو اگر اس نے کوئی وصيت کی ہو اور وہ کسی گناہ کی وصيت نہ ہو تو اب جو مال موجود ہے اس کے ايک تہائی ميں سے اس کی وصيت نافذ ہو جائے گی، اگر کوئی شخص پورے مال کی وصيت کر دے تب بھی تہائی مال ہی ميں وصيت معتبر ہوگی۔ تہائی مال سے زيادہ کی وصيت کرنا مناسب بھی نہيں ہے، اور وارثوں کو محروم کرنے کی نيت سے وصيت کرنا گناہ بھی ہے۔ اداء دين کے بعد ايک تہائی ميں نافذ کر کے شرعی وارثوں ميں تقسيم کر ديا جاۓ
[Ma’ārif al-Qur’ān, 2/320, Idārah al-Ma’ārif]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Inheritance & Will on 1st Dec 2022 by Our Imam | 614 Views