Can my son have a different surname to his father?

QUESTION:
Is it permissible for my son to have a different surname to his father? My husband wants to give our son a different surname to his own because he said his own surname is incorrect (my husband’s dad missed off the last original family surname when moving to the UK). This means that my son will have a different surname to his dad and grandfather but it will be the correct ” family name” of his wider relations i.e.cousins and uncles who are in Jordan and Iraq.

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh

It is permissible.

And Allah Ta’ālā Knows Best.
Husain Patel

Concurred by:
Hanif Yusuf | Mubasshir Talha | Zayd Imran

References

وقال النبي صلى الله عليه وسلم يوم حنين: أنا النبي لا كذب، أنا ابن عبد المطلب۔
[Sahīhul Bukhārī, Darussalam, 2864]

(عن تميم الداري) نسبة ‌إلى ‌الجد فإن الدار اسم واحد من أجداده، وهو أبو رقية مصغرا تميم بن خارجة صحابي
[Mirqātul Mafātīḥ, Dārul Fikr, 372/1]

قال: وإن قال لست بابن فلان يعني جده لا يحد؛ لأنه صادق في مقالته، فإنه ابن ابنه الأدنى حقيقة ونسبته إلى الجد بطريق المجاز، ألا ترى أنه يستقيم نفي اسم الأبوة عن جده فيقال: إنه جده وليس بأبيه، فإن نسبه إلى جده فلا حد عليه؛ لأن الولد، كما ينسب إلى أبيه حقيقة ينسب إلى جده مجازا، ألا ترى أنه يقال: بنو آدم وآدم جدهم الأعلى - عليه السلام -؟ وكذلك لو نسبه إلى عمه أو خاله، فإن العم بمنزلة الأب قال تعالى {قالوا نعبد إلهك وإله آبائك إبراهيم وإسماعيل وإسحاق} [البقرة: 133]، وهو كان عما وقال - صلى الله عليه وسلم - الرجل صنو أبيه
[Mabsūt Lis-Sarakhsī, Dārul Ma’rifah, 122/9]

الثانية- لو نسبه إنسان إلى أبيه من التبني فإن كان على جهة الخطأ وهو أن يسبق لسانه إلى ذلك من غير قصد فلا إثم ولا مؤاخذة لقوله تعالى: (وليس عليكم جناح فيما أخطأتم به ولكن ما تعمدت قلوبكم). وكذلك لو دعوت رجلا إلى غير أبيه وأنت ترى أنه أبوه فليس عليك بأس قاله قتادة. ولا يجري هذا المجرى ما غلب عليه اسم التبني كالحال في المقداد بن عمرو فإنه كان غلب عليه نسب التبني فلا يكاد يعرف إلا بالمقداد بن الأسود فإن الأسود بن عبد يغوث كان قد تبناه في الجاهلية وعرف به. فلما نزلت الآية قال المقداد: أنا ابن عمرو ومع ذلك فبقي الإطلاق عليه. ولم يسمع فيمن مضى من عصى مطلق ذلك عليه وإن كان متعمدا. وكذلك سالم مولى أبي حذيفة كان يدعى لأبي حذيفة. وغير هؤلاء ممن تبني وانتسب لغير أبيه وشهر بذلك وغلب عليه. وذلك بخلاف الحال في زيد بن حارثة فإنه لا يجوز أن يقال فيه زيد بن محمد فإن قاله أحد متعمدا عصى لقوله تعالى: (ولكن ما تعمدت قلوبكم) أي فعليكم الجناح. والله أعلم
[Tafsīrul Qurtubī, Dārul Kutubul Miṣriyyah, 119/14]

فإن قيل كيف قال النبي صلى الله عليه وسلم أنا بن عبد المطلب فانتسب إلى جده دون أبيه وافتخر بذلك مع أن الافتخار في حق أكثر الناس من عمل الجاهلية فالجواب أنه صلى الله عليه وسلم كانت شهرته بجده أكثر لأن أباه عبد الله توفي شابا في حياة أبيه عبد المطلب قبل اشتهار عبد الله وكان عبد المطلب مشهورا شهرة ظاهرة شائعة وكان سيد أهل مكة وكان كثير من الناس يدعون النبي صلى الله عليه وسلم بن عبد المطلب ينسبونه إلى جده لشهرته
[Sharḥun Nawawī ‘Alā Ṣaḥīḥ Muslim, Beirut, 118/12]

الجواب: حامداً و مصلیاً و مسلماً… آپ نے فقط نسبت کے لئے سرنیم رکھی ہے اور اس سے ان کو کوئی نقصان نہیں اور آپ کو اس سرنیم سے ان کے نسب میں شمار نہیں کیا جاتا، لہٰذا بغیر کسی حرج کے آپ سرنیم رکھ سکتے ہیں اور ان کی طرف سے منع کرنے کی کوئی وجہ نہیں ہے، پہلے زمانے میں کوئی مسلمان ہوتا تو جس کے ہاتھ پر یا جن کی کوشش سے مسلمان ہوتا ان کی طرف اس کی نسبت کرتے تھے جیسا جعفی وغیرہ، لہٰذا آپ کی نسبت صحیح ہے اسے بدلنے کی ضرورت نہیں ہے۔ (فقط فتاوی دار العلوم) فقط و اللہ تعالی اعلم
[Fatāwā Dīniyyah, India, 108/5]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & Haraam on 22nd Dec 2022 by Our Imam | 470 Views