Guide to Takbīr al-Tashrīq

QUESTION:
Can you please outline what Takbir-e-Tashriq is and the main rulings we need to know?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In essence, Takbīr al-Tashrīq is the recitation of the following supplication:
اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْد
Transliteration: Allahu Akbar, Allahu Akbar. Laa Ilāha illallāhu wa Allahu Akbar, Allahu Akbar wa lillahi al-hamd.
Translation: Allah is the Greatest. Allah is the Greatest. There is no deity worthy of worship but Him. Allah is the Greatest. Allah is the Greatest. And for Allah is all praises. [1]

This supplication is to be read after every Fardh Salāh commencing from the Fajr of the 9th of Dhul-Hijjah (Arafah day) until after the ‘Asr of the 13th of Dhul-Hijjah.

A few pertinent Masa’il (Rulings) pertaining to the Takbīrāt:
1. Takbīr al-Tashrīq is Wājib (incumbent) upon all mature males and females, except for women who are menstruating; they are not obliged to recite the Takbirāt, as Salāh is not Fardh on them in that instance. Nevertheless, Villagers, travellers and those who perform Salāh individually are also obliged to say the Takbirāt. [2]

2. It is Wājib to say it once after every Fardh Salāh. [3]

3. The Takbīr will be pronounced after every Salāh from the Fajr of the 9th of Dhul-Hijjah to the Asr of the 13th of Dhul-Hijjah (23 Salāh in total). [4]

4. One should recite the Takbīr straight after saying salām in Salāh. If one forgets, then remembers whilst still seated on the Musallah and has not yet spoken to anyone, then he should recite the Takbīr-e-Tashrīq [5]. However, if he has spoken or engaged in any worldly activity or moved away after the Fardh Salāh, then the Wujoob of reciting the Takbīr drops.

5. The Takbīr will also be said after the Jumu’ah Salāh and Eid Salāh. [6]

6. The Takbīr will not be said after the Witr Salāh nor after Nawāfil (optional) prayers. [7]

7. If a person missed a Salāh in the days of Tashrīq and thereafter, performed the Qadha’ of that Salāh within these days (of the same year), he will say the Takbirāt. [8]

8. If a person does Qadha’ of the Salah after the days of Tashriq, he will not recite the Takbirāt.

9. In the days of Tashrīq, if a person performs Qadha’ of a Salāh which was missed before these days, he will not recite the Takbīr after the Salāh.

10. A person who joins the congregation late in the Masjid will say the Takbīr after he has performed his Salāh.  He will also say it aloud.

11. A woman will say the Takbir softly and men will say it audibly.

And Allah Ta’ala Knows Best.
Hanif Yusuf

References

[1]
وقوله (وهذا هو المأثور عن الخليل - صلى الله عليه وسلم) قيل أصل
ذلك ما روي أن جبريل لما جاء بالقربان خاف العجلة على إبراهيم - عليهما السلام - فقال الله أكبر الله أكبر، فلما رآه إبراهيم قال لا إله إلا الله والله أكبر، فلما علم إسماعيل بالفداء قال الله أكبر ولله الحمد ، فبقي في الأخريين إما سنة أو واجبا على ما يذكر. وروى ابن عمر أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال: أفضل ما قلت وقالت الأنبياء قبلي يوم عرفة: الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله والله أكبر الله أكبر ولله الحمد. انتهى
[Al Inayah, 2/81, Al Fikr]

[2]
وأما بيان وجوبه فالصحيح أنه واجب. انتهى
[Bada'i' Al Sana'i', 2/12]

والتكبير واجب في الأصح، مرة عقيب الصلوات المفروضات على المقيمين في الأمصار في الجماعات المستحبة عند أبي حنيفة. وقالا: على كل من صلّى المكتوبة؛ لأنه تبع لها، وقد سبق أنه المفتى به للإحتياط. انتهى
[Sharh Al-Lubab, 1/118]

وقال ابن نجيم في البحر الرائق (٢/١٧٩): وأما عندهما فهو واجب على كل من يصلى المكتوبة؛ لأنه تبع لها فيجب على المسافر والمرأة والقروىّ. قال في السراج الوهاج والجوهرة: الفتوى على قولهما في هذا أيضا، فالحاصل أن الفتوى على قولهما في آخر وقته وفيمن يجب عليه. انتهى
[Al Bahr Al-Ra'iq, 2/179]

[3]
وقال الكساني في البدائع (١٦/٢): لا يؤتى به إلا عقيب الصلاة. انتهى
[Al Bada'i' Al Sana'i', 16/2]

(ويجب تكبير التشريق) في الأصح للأمر به (مرة) ... (عقب كل فرض) بلا فصل يمنع البناء (الدر المختار).
[Durr Al Mukhtaar, 2/177, Al Fikr]

(قوله: بلا فصل يمنع البناء) فلو خرج من المسجد أو تكلم عامدا أو ساهيا أو أحدث عامدا سقط عنه التكبير. انتهى
[Durr Al-Mukhtar, 2/179, Al Fikr]

[4]
وتكبير التشريق أوّله عقيب صلاة الفجر من يوم عرفة اتفاقا وآخره عقيب صلاة العصر من يوم النحر عند أبي حنيفة، فهي ثمان صلوات. وقالا: إلى صلاة العصر من آخر أيام التشريق بإدخال الغاية، فهي ثلاث وعشرون صلاة. قال في (التصحيح): قال برهان الشريعة، وصدر الشريعة: وبقولهما يُعمَل، وفي (الإختيار): وقيل: الفتوى على قولهما ، وقال في (الجامع الكبير) للإسبيجابي: الفتوى على قولهما، وفي (مختارات النوازل): وقولهما الإحتياط في العبادات، والفتوى على قولهما. اھ
[Sharh al-Lubab, 1/118]

وبه اي بقولهما يعمل وعليه الفتوى إذ هو الإحتياط - انتهى
عول على قوله النسفي وقال برهان الشريعة وصدر الشريعة: وبقولهما يعمل، وفي الإختيار: وقيل الفتوى على قولهما. وقال في الجامع الكبير للإسبيجابي: الفتوى على قولهما. وقال في مختارات النوازل: وقولهما الإحتياط في العبادات والفتوى على قولهما. انتهى
[Maraqi al-Falah, 189, DKI; Hashiyah Al Tahtawiyyah, 54, DKI]

[5]
وأما محل أدائه فدبر الصلاة وأثرها وفورها من غير أن يتخلل ما يقطع حرمة الصلاة حتى لو قهقه أو أحدث متعمدا أو تكلم عامدا أو ساهيا أو خرج من المسجد أو جاوز الصفوف في الصحراء لا يكبر. انتهى
[Bada'i' Al Sana'i', 2/15, DKI]

[6] [7]
As for reading the Takbīr after 'Eid Salāh, this is the preferred opinion indicated by ʿAllāmāh Ibn ʿĀbidīn (d. 1252/1836) and ʿAllāmah Ibn Nujaym al-Miṣrī (d. 970/1563) respectively and thus, this view has been adopted by the Senior jurists from the Indian Subcontinent. This seems to be the cautious view and thus, one should practice upon it.

في مسألة قراءة تكبير التشريق بعد صلاة العيد، يوجد الإختلاف بين علماء المذهب
فقال : (وقوله المفروضات) يحترز به من الوتر وصلاة العيد ويكبر عقيب صلاة الجمعة؛ لأنها مفروضة. انتهى -
[Al-Jawharah Al-Nayyirah, 149, Bushra]

وأما شروطه فقد قال في الكتاب بشرط إقامة ومصر ومكتوبة وجماعة مستحبة احترازا عن المسافرين والقرى والنافلة والوتر وصلاة العيدين. انتهى -
[Tabyīn al-Haqa'iq, 1/535, DKI; Fataawa Al Hindiyyah, 1/213, Faisal Deoband]

وكذلك لا عقيب صلاة العيد- عندنا. انتهى -
[Bada'i' Al-Sana'i', 2/18, DKI]

وفي (الحجة) سئل الفقيه أبو الليث عن التكبير بالجهر بعد صلاة عيد يوم النحر، قال: على قول أصحابنا غير مسنون، ولكن الناس اعتادوا التكبير بعد صلاة العيد فلا بأس بذلك. انتهى -
[Fatawa al-TatarKhaniyyah, 1/571, DKI]

ولا يكبر عقيب الوتر والعيدين. انتهى
[Al-Bazaziyyah, 1/52, Faisal Deoband]

وفي المجتبى: والبلخيون يكبرون عقب صلاة العيد؛ لأنها تؤدى بجماعة فأشبه الجمعة اهـ، وفي مبسوط أبي الليث، ولو كبر على إثر صلاة العيد لا بأس به؛ لأن المسلمين توارثوا هكذا فوجب أن يتبع توارث المسلمين اهـ، وفي الظهيرية عن الفقيه أبي جعفر قال سمعت أن مشايخنا كانوا يرون التكبير في الأسواق في الأيام العشر اهـ، وفي المجتبى لا تمنع العامة عنه وبه نأخذ. انتهى
[Al-Bahr al-Ra'iq, 2/289, DKI]

بعض كلام ابن نجيم من المجتبى وقال: وهو يفيد الوجوب المصطلح عليه...فأفاد أن فعله أولى. انتهى
[Radd Al-Muhtar, 5/151, Farfur]

- قول وجوب راجح ہے۔ انتهى.
[Ahsanul Fatawa, 4/145, HM Saeed]

صلاة عيد الأضحى کے بعد بھی علماۓ دیوبند تکبیر تشریق کہتے ہیں، کہنے کے لۓ فرماتے ہے...اور اس پر فتوی بھی ہے۔ انتهى. وهو الأحوط ظاهرا للخروج
عن الخلاف. والله أعلم بالصواب
وأما الجمعة فلا خلاف في التكبير عقيبها كما هو الظاهر في عبارات فقهائنا. انتهى كلام الجامع
[Fatawa Mahmudiyyah, 8/446]

...ولا تكبير على المتطوع بصلاته.... وكذلك لا يكبر عقيب الوتر عندهم لأنه سنة وعند أبي حنيفة - رضي الله عنه - لأن الوتر لا يؤدى بالجماعة في هذه الأيام وكذلك عقيب صلاة العيد لا يكبرون لأنها سنة فأما عقيب الجمعة فيكبرون لأنها فرض مكتوبة. انتهى
[Al Mabsut, 2/44]

[8]
وإن فاتته في هذه الأيام وقضاها في هذه الأيام من هذه السنة يكبر. انتهى
[Bada'i' Al Sana'i', 2/20, DKI]

أدى بجماعة أو قضي فيها منها من عامه لقيام وقته كالأضحية. انتهى
[Durr Al-Mukhtar, 2/179/ Al Fikr]

والمسألة رباعية فائتة غير العيد قضاها في أيام العيد فائتة أيام العيد قضاها في غير أيام العيد فائتة أيام العيد قضاها في أيام العيد من عام آخر فائتة أيام العيد قضاها في أيام العيد من عامه ذلك ولا يكبر إلا في الأخير فقط كذا في البحر، فقوله أو قضي فيها أي في أيام العيد احترازا عن الثانية، وقوله: منها أي حال كون المقضية في أيام العيد من أيام العيد احترز به عن الأولى، وقوله من عامه أي حال كون أيام العيد التي تقضى فيها الصلاة التي فاتت في أيام العيد من عام الفوات احترز به عن الثالثة. اهـ
[Radd Al-Muhtar, 2/179, Al Fikr]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Salaah (Prayer)Miscelleaneous on 25th Jun 2023 by Our Imam | 241 Views