Will the Takbīr al-Tashrīq be read after Eid Salah?

QUESTION:
Will the Takbīr al-Tashrīq be read after Eid Salah?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Yes, the Takbīr al-Tashrīq will be read after the Eid Salah. This is the preferred and cautious view that various Hanafi Jurists such as Ibn Nujaym (d.970ah) and Ibn ‘Abideen (d.1252ah) seem inclined towards [1]. This is also the position of the senior Jurists of the Indian Subcontinent. [2]

And Allah Ta’ala Knows Best.
Hanif Yusuf

References

[1]
Firstly, it must be acknowledged that there are various Hanafi jurists who opine that the Takbīr al-Tashrīq should not be read after the Eid Salah. This is perhaps based on the statement of Imam Muhammad in Al-Ja’mi al-Kabīr:
وقالوا جميعا: لا تكبير في التطوع والعيدين والوتر
[Al-Ja’mi al-Kabīr, Imam Muhammad (d.189ah), 13, HM Saeed]

ولا تكبير عقيب السنن والنوافل وصلاة العيدين
[Fatawa al-Sirajiyyah, Siraj al-Din al-Awshi (d.569ah), 111, DKI]

والمختار المعمول به التكبير بعد صلاة العيد أيضا، وما ذكره المصنف مذكور في عامة كتب الفقه والفتوى لكن رجح إبن نجيم أن يكبر بعد صلاة العيد لتوارث المسلمين لذلك
[Hawashi Fatawa al-Sirajiyyah, Shaykh Muhammad Uthman al-Bastawi – Mufti Radha’ al-Haqq, 111, DKI]

وكذلك لا يكبر عقيب صلاة العيد- عندنا
[Al-Bada’i al-Sana’i, al-Kāsāni (d. 587ah), 2/18, DKI]

ولا يكبر بعد الوتر وصلاة العيد
[Tuhfah al-Mulook, Muhammad Ibn Abubakr al-Razi (d.666ah), 96, Dār al-Basha’ir]

وأما شروطه فقد قال في الكتاب بشرط إقامة ومصر ومكتوبة وجماعة مستحبة احترازا عن المسافرين والقرى والنافلة والوتر وصلاة العيدين
[Tabyīn al-Haqa’iq, Fakhruddīn Al-Zaylai’ (d.743ah), 1/545, DKI]
[Fatāwa al-Hindiyyah, 1/213, Maktabah Al-Faysal – Deoband]

وقوله (المفروضات) يحترز به من الوتر وصلاة العيد ويكبر عقيب صلاة الجمعة؛ لأنها مفروضة
[Jawharah al-Nayyirah, Al-Haddadi (d.800ah), 149, Maktabah al-Bushra]

ولا يكبر عقيب الوتر والعيدين
[Fatāwa Al-Bazzāziyyah, al-Kardari (d.827AH), 1/52, Maktabah Al-Faysal – Deoband]

وإنما قيد بالمفروضات ليخرج الوتر وصلاة العيدين والسنن والنوافل
[Al-Bināyah, Al-‘Ayni (d.855ah), 3/387, Maktabah Haqqāniyyah, Multān]

Nonetheless, it is narrated from Abu Layth al-Samarqandi that there is no harm of reading after the Takbīr al-Tashrīq, as is the habit of people.
وفي (الحجة) سئل الفقيه أبو الليث عن التكبير بالجهر بعد صلاة عيد يوم النحر، قال: على قول أصحابنا غير مسنون، ولكن الناس اعتادوا التكبير بعد صلاة العيد فلا بأس بذلك
[Fatāwa al-Tātārkhāniyyah, 1/571, DKI]

Ibn Nujaym (d.970ah) and Ibn ‘Abideen (d.1252ah) also seem to be inclined to the view that the Takbīr al-Tashrīq should be read after Eid Salah.

This is the preferred opinion for various reasons:
1) The habit of the people
2) As indicated by Abu Layth al-Samarqandi and Shurunbulali etc, along with Mufti Rashid Ahmed Ludhyanwi (d.1422ah), the difference of opinion lies in the matter of the Takbir al-Tashriq being prescribed after Eid Salah; none of the Hanafi Fuqaha’ claim that there is no permissibility of this. Thus, due to the possibility of this Takbir being Wājib (obligatory), saying the Takbir is the more cautious and preferred view to adopt.

البلخيون يكبرون عقيب صلاة العيد لأنها تؤدى بالجماعة فأشبهت الجمعة
[Al-Bināyah, Al-‘Ayni (d.855ah), 3/388, Maktabah Haqqāniyyah, Multān]

وفي المجتبى: والبلخيون يكبرون عقب صلاة العيد؛ لأنها تؤدى بجماعة فأشبه الجمعة اهـ، وفي مبسوط أبي الليث، ولو كبر على إثر صلاة العيد لا بأس به؛ لأن المسلمين توارثوا هكذا فوجب أن يتبع توارث المسلمين اهـ، وفي الظهيرية عن الفقيه أبي جعفر قال سمعت أن مشايخنا كانوا يرون التكبير في الأسواق في الأيام العشر اهـ، وفي المجتبى لا تمنع العامة عنه وبه نأخذ
[Al-Bahr al-Ra’iq, Ibn Nujāym (d.970ah), 2/289, DKI]

ولا بأس بالتكبير عقب صلاة العيدين
[Nur al-Idah, al-Shurunbulāli (d. 1069ah), 302, Maktabah Kunuz al-Ilm]

ولا بأس به عقب العيد لأن المسلمين توارثوه فوجب اتباعهم، وعليه البلخيون
[Al-Durr al-Mukhtār, al-Haskafi (d.1088 AH), 5/150]

(قوله ولا بأس إلخ) كلمة لا بأس قد تستعمل في المندوب كما في البحر من الجنائز والجهاد ومنه هذا الموضع لقوله فوجب اتباعهم (قوله فوجب) الظاهر أن المراد بالوجوب الثبوت لا الوجوب المصطلح عليه، وفي البحر عن المجتبى: والبلخيون يكبرون عقب صلاة العيد لأنها تؤدى بجماعة فأشبهت الجمعة اه وهو يفيد الوجوب المصطلح عليه ط
[Raddul Muhtār, Ibn ‘Abideen (d.1252ah), 5/150 – 151, Farfur]

[2]
نماز(عید) کے بعد تکبیر تشریق بالاتفاق ثابت وجائز ہے، البتہ وجوب واستحباب میں اختلاف ہے، قول وجوب راجح ہے
[Ahsan al-Fatāwa, Mufti Rashid Ahmed Ludhyānwi (d.1422AH), 4/145, HM Saeed]

صلاة عيد الأضحى کے بعد بھی علماۓ دیوبند تکبیر تشریق کہتے ہیں، کہنے کے لۓ فرماتے ہے…اور اس پر فتوی بھی ہے
[Fatāwa Mahmūdiyyah, Mufti Mahmūd Hasan Gangohi (d.1417ah), 8/446, Jamia’ Farūqiyyah]

اس عبارت سے معلوم ہوا کہ عید الاضحی کی نماز کے بعد تکبیر تشریق بآواز بلند کہنا چاہیے
[Imdād al-Ahkām, Shaykh Zafar Ahmed Uthmāni (d.1394ah), 1/734, Maktabah Darululoom Karāchi]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Salaah (Prayer)Miscelleaneous on 25th Jun 2023 by Our Imam | 205 Views