Does Ghusl become necessary by the insertion of a finger or an object inside the private part?

To download this Fatwā, please click here

QUESTION:
I know that inserting a private part in a woman’s private part makes ghusl necessary. How about inserting a finger or some object?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, the above scenario will fall under one of the following:

1) A finger or an object was entered into the front private part with the intention of sexual gratification.
Ruling: This will necessitate ghusl (whether there was ejaculation or not). [1]

2) A finger or an object was entered, without the intention of self-gratification, and there was no ejaculation.
Ruling: This will not necessitate ghusl. [2] But, if there was some wetness on the finger or object, this will necessitate wudhu. [3]

3) A finger or an object was entered, without the intention of self-gratification, and there was ejaculation.
Ruling: This will necessitate ghusl. [4]

And Allah Ta’ālā Knows Best.
Tanweer Hussain

Concurred by:
Hanif Yusuf | Zayd Imran

References

[1]
وفي وجوب الغسل بإدخال الاصبع في القبل أو الدبر خلاف. والأولى أن يوجب في القبل اذا قصد الاستمتاع لغلبة الشهوة لأن الشهوة فيهن غالبة فيقام السبب مقام المسبب وهو الانزال
[Sharh Munyah al-Musallī, pg.63, Matba’ah Sindh]

وأما في القبل فذكر في شرح التنوير أن المختار عدمه أيضا. وحكى العلامة نوح أن المختار فيه الوجوب اذا قصدت الاستمتاع لأن الشهوة فيهن غالبة فيقام مقام المسبب
[Hāshiyah at-Tahtāwi alā Marāqī al-Falāh, pg.101, Qadīmī Kutub Khānā]

قال صاحب الغنية من الحنفيّة: إنّ في وجوب الغسل بإدخال الأصبعِ في القبل أو الدّبر خلافا، والأولى أن يوجب إذا كان في القبل إذا قصد الاستمتاع لغلبة الشّهوة؛ لأنّ الشهوة فيهن غالبة، فيقام السبب مقام المسبب، وهو الإنزال، دون الدّبر لعدمها، ومثل هذا ما يصنع من خشب ونحوه على صورة الذكر، ووافقه على ذلك ابن عابدين
[Al-Mawsū’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaytiyyah, 31/203, Dār al Safwah]

وقيّد بالدّبر؛ لأنّ المختار وجوب الغسل في القبل إذا قصدت الاستمتاع؛ لأنّ الشّهوة فيهنّ غالبة فيقام السّبب مقام المسبّب دون الدّبر لعدمها نوح أفندي الخ فقوله وقيّد إلخ من كلام نوحٍ أفندي، وقوله لأنّ المختار وجوب الغسل إلخ بحث منه سبقه إليه شارح المنية، حيث قال والأولى أن يجب في القبل إلخ، وقد نبّه في الإمداد أيضا على أنّه بحث من شارح المنية فافهم
[Radd al-Muhtār, 1:166, H.M.Saeed]

بعض فقہاء کے قول کے مطابق غسل واجب ہو جاتا ہے اور اس کو مختار بھی کہا گيا ہے لہذا اس صورت ميں بہتر يہی ہے کہ عورت غسل کرے اسی ميں احتياط ہے
[Fatāwā Raheemiyyah, 4:28, Dār al-Ishā’at]

اگر انگلی داخل کرنے کے وقت عورت کی شہوت برانگیختہ ہوجائے تو ایک قول میں عورت پر غسل واجب ہوجائے گا اور ایک قول میں واجب نہیں جب تک انزال نہ ہو، اور احتیاط غسل ہی میں ہے
[Imdād al-Ahkām, 1:359, Maktabah Dār al-Uloom Karāchī]

[2]
بغير شہوت خود اپنی انگلی شرم گاہ ميں ڈالے تو اس سے نہ غسل واجب ہوتا ہے اور نہ روزہ جاتا ہے
[Fatāwā Dār al-Uloom Deoband, 1:135, Dār al-Ishā’at]

اگر عورت کی شہوت برانگیختہ نہ ہو تو غسل کسی قول میں واجب نہیں
[Imdād al-Ahkām, 1:359, Maktabah Dār al-Uloom Karāchī]

[3]
المرأة لو أدخلت اصبعها في فرجها ينتقض وضوؤها لأنه لا يخلو عن بلة
[Al-Fatāwā al-Tātārkhāniyyah, 1:24, Maktabah Fārūqiyyah]

وضوء ٹوٹ گيا خواہ انگلي پر کپڑا ہو يا نہ ہو۔ اسلۓ کہ جب انگلي نکلے گی تو اس پر نجاست ضرور لگي ہوگي اور خروج نجاست ناقض وضوء ہے۔ البتہ اگر انگلي فرج داخل کے اندرنہيں گئي تو وضوء نہیں گيا
[Ahsan al-Fatāwā, 2:20, H.M.Saeed]

[4]
المعاني الموجبة للغسل انزال المني على وجه الدفق من الرجل والمرأة حالة النوم واليقظة
[Al-Hidāyah, 1:31, Al-Misbāh]

يفترض الغسل بواحد من سبعة أشياء: خروج المني الى ظاهر الجسد اذا انفصل عن مقره بشهوة الخ
[Marāqī al-Falāh, pg.39, Dār al-Kutub al-Ilmiyyah]

اور اگر عورت کو منی نکل آئی تو پھر يقينا غسل واجب ہو جاۓ گا
[Fatāwā Raheemiyyah, 4:29, Dār al-Ishā’at]

فان قلت ذكر الشهوة مع الدفق غير مناسب اذ الدفق بلا شهوة محال فيكون ذكر الدفق ذكر الشهوة. قلت المصنف ذكر الشهوة مع الدفق لأنهما متلازمان وقوعا اذا لم يمنع مانع فيذكران معا ولأن بذكر الدفق يعرف الشهوة عقلا لا نطقا فضم القرينة النطقية الى العقلية
[Al-Mu’tasar al-Dharūrī Sharh Mukhtasar al-Qudūrī, pg.30, Maktabah al-Bushrā]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Tahaarah (Cleanliness) on 17th Nov 2022 by Our Imam | 2149 Views