Corrective Surgery for Abnormalities

QUESTION:
Am I allowed to undergo a surgical procedure to correct a feature I dislike as I have undergone bullying and has affected mental health?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

May Allah Ta’ala grant you strength and patience to overcome the tests you are facing. Ameen.

Indeed, Allah created us how He willed and you shall be rewarded for your patience and contentment with Allah’s decree.

Nonetheless, whilst cosmetic surgery for mere beautification is impermissible, corrective surgery in the case of a genuine abnormality, deformed body part or any other necessity will be permissible, only to the extent that it corrects the feature. [1]

And Allah Ta’ālā Knows Best
Husain Patel

Concurred by:
Hanif Yusuf | Mubasshir Talha | Zayd Imran

References

أخبرنا محمد بن معمر، قال حدثنا حبان، قال حدثنا سلم بن زرير، قال حدثنا عبد الرحمن بن طرفة، عن جده، عرفجة بن أسعد أنه أصيب أنفه يوم الكلاب في الجاهلية فاتخذ أنفا من ورق فأنتن عليه فأمره النبي صلى الله عليه وسلم أن يتخذ أنفا من ذهب
[Sunan an-Nasa'i, 5161, Darussalām]

عن عبد الله، قال لعن الله الواشمات والموتشمات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله‏.‏ فبلغ ذلك امرأة من بني أسد يقال لها أم يعقوب، فجاءت فقالت إنه بلغني أنك لعنت كيت وكيت‏.‏ فقال وما لي لا ألعن من لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم ومن هو في كتاب الله فقالت لقد قرأت ما بين اللوحين فما وجدت فيه ما تقول‏.‏ قال لئن كنت قرأتيه لقد وجدتيه، أما قرأت ‏{‏وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا‏}‏‏.‏ قالت بلى‏.‏ قال فإنه قد نهى عنه‏.‏ قالت فإني أرى أهلك يفعلونه‏.‏ قال فاذهبي فانظري‏.‏ فذهبت فنظرت فلم تر من حاجتها شيئا، فقال لو كانت كذلك ما جامعتها
[Sahih al-Bukhāri, 4886, Darussalām]

( قوله: للحسن ) يتعلق بالمتفلجات أي لأجل الحسن قيد به لأن الحرام منه هو المفعول لطلب الحسن أما إذا احتيج إليه لعلاج أو عيب في السن ونحوه فلا بأس به
[Umdatul Qāri, 19/255, Dār Ihya al-Turāth]

‌إذا ‌أراد ‌الرجل ‌أن ‌يقطع إصبعا زائدة أو شيئا آخر قال نصير - رحمه الله تعالى - إن كان الغالب على من قطع مثل ذلك الهلاك فإنه لا يفعل وإن كان الغالب هو النجاة فهو في سعة من ذلك رجل أو امرأة قطع الإصبع الزائدة من ولده قال بعضهم لا يضمن ولهما ولاية المعالجة وهو المختار ولو فعل ذلك غير الأب والأم فهلك كان ضامنا والأب والأم إنما يملكان ذلك إذا كان لا يخاف التعدي والوهن في اليد كذا في الظهيرية
[Al-Fatawa al-Hindiyyah, Darul Fikr, 5/416]

والحاصل: أن كل ما يفعل في الجسم من زيادة أو نقص من أجل الزينة بما يجعل الزيادة أو النقصان مستمرا مع الجسم، و بما يبدو منه أنه كان في أصل الخلقة هكذا؛ فانه تلبيس و تغيير منهي عنه. وأما ما تزينت به المرأة لزوجها من تحمير الأيدي، أو الشفاه أو الرارضين بما لا يلتبس بأصل الخلقة، فإنه ليس داخلا في النهي عند جمهور العلماء. وأما قطع الإصبع الزائدة ونحوها؛ فإنه ليس تغييرا لخلق الله، وإنه من قبيل إزالة العيب أو مرض، فأجازه أكثر العلماء خلاف لبعضهم.
[Takmilah Fathul Mulhim, Darul Qalam, 116/5]

صورت مسئولہ میں دونوں قسم کا علاج اضطرار اور ضرورت شدیدہ کی حالت میں درست ہے، رحم کی جھلی جس میں بچہ لپٹا ہوا رہتا ہے اور باہر آتا ہے خارجی استعمال کرنے میں قباحت نہیں ، فضول اور ناکارہ شئی ہے اور سوزش دور کرنے میں فوری طور پر اس کا مرہم استعمال کیا جاتا ہے بخلاف بذریعۂ آپریشن کھال نکالنے کے ، کہ تاتریاق از عراق آوردہ شود ما رگزیدہ مردہ شود۔ عورت کا دودھ جو انسان کا جز ہے علاجا استعمال کرنے کی فقہاء نے اجازت دی ہے : ولابأس بان یسعط الرجل بلبن المرأہ ویشربہ للدواء (فتاویٰ ہندیہ ج۶ ص ۲۳۶ کتاب الکراھیۃ اللباب الثامن عشر فی التداوی) فقط واﷲ اعلم بالصواب
[Fatawa Raheemiyyah, Darul Isha’at, 177/10]

انسانی جسم ایسے تصرفات جو اپنی خیال میں محض زینت کے قبیل سے ہوں درست نہیں ، ہاں ازالہ عیب جائز ہے مثلا ٹوٹے ہوۓ دانت کی جگہ دوسرا دانت لگوانا جائز ہے کیونکہ یہ ازالہ عیب ہے اسی طرح نکلے ہو دانتوں کو برابر بہی درست ہے، مصنوعی ناک کان لگوانا بہی درست ہے تاکہ عیب دور ہو جاۓ لیکن دانتوں کے فاصلہ پیدا کرنا درست نہیں ہے کیونکہ یہ اس کے خیال میں حسن ہے جس کو فرضی حسن کہہ سکتے ہیں حقیقت سے اس کا کوئی طعلق نہیں ہے –
[Fatāwā Dārul Uloom Zakariyyā, Zam Zam Publishers, 6/809]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & Haraam on 29th Nov 2022 by Our Imam | 718 Views