What is the ruling on microblading eyebrows?

QUESTION:

For many years I over plucked my eyebrows, I didn’t know it was haram. When I knew I stopped but found that my eyebrows had stopped growing in places. I do clean them and make them look tidy however to stop plucking altogether and fix my eyebrows via microblading.

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is not permissible to trim and shape the eyebrows merely for beautification. [1][2] 

Nonetheless, one may adopt a medical procedure, such as microblading, in order to conceal a defect. In doing so, one should suffice on only as much as is required to conceal the defect, such that the eyebrow appears back to its normal state. [3]

And Allah Ta’ālā Knows Best
Musayb Dhaleel

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320200

Microblading is a cosmetic tattooing procedure that fills in thin eyebrow areas to make them look fuller. Unlike a traditional tattoo, which is permanent, the coloring from microblading may last for up to 3 years. This is because microblading uses different tools and a smaller amount of pigment.

[2]

عن ابن مسعود قال: لعن الله الواشمات والمستوشمات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله، ما لي لا ألعن من لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو في كتاب الله
[Sahīh Bukhārī: 5948]

قال أبو داود: والنامصة التي تنقش الحاجب حتى ترقه، والمتنمصة: المعمول بها
[Abū Dāwūd: 4170]

وفي الحديث: (لعن الله النامصة والمتنمصة) أيضا والنامصة هي التي تنقش الحاجب لترقه، والمتنمصة التي يفعل بها ذلك
[Fath al-Qadīr: 6/391: Maktabah al-Rashīdiyyah]

لعن في الحديث «النامصة والمتنمصة» والنامصة هي التي تنقص الحاجب لتزينه، والمتنمصة هي التي يفعل بها ذلك
[al-Bahr al-Rā’iq: 6/133: DKi]

ووجه النهي في المتنمصات والواصلات تغرير الخلق مع تغيير خلق الله، فكانت نساء العرب تغالي مهورها على السن والجمال، كما تغالي
على النسب والكمال، وفي الوصل وكذا التنمص تلبيس السن، وكذلك ففيهما إظهار ما ليس فيها من الجمال
[al-Kawkab al-Durrī: 6/349: al-Arwaqah]

[3]

ولعله محمول على ما إذا فعلته لتتزين للأجانب، وإلا فلو كان في وجهها شعر ينفر زوجها عنها بسببه، ففي تحريم إزالته بعد، لأن الزينة للنساء مطلوبة للتحسين، إلا أن يحمل على ما لا ضرورة إليه لما في نتفه بالمنماص من الإيذاء
[Radd ak-Muhtār: 6/373: Dār al-Fikr]

وفي التتارخانية عن المضمرات: ولا بأس بأخذ الحاجبين وشعر وجهه ما لم يشبه المخنث
[Fatāwā al-Tātārkhāniyyah: 18/211: Zakariyya Deoband]

ان احتاجت الى الوشم للمداواة جاز و ان بقي منه أثر وقيل متعلق بكل ما تقدم. أي: لو كان بها علة فاحتاجت الى أحدها لجاز. قال النووي: فيه إشارة الى أن الحرام هو المفعول لطلب الحسن، أما لو احتاجت اليه لعلاج أو عيب في السن و نحوه فلا بأس
[Badhl al-Majhūd: 12/199: Dār al-Bashā’ir]

فلا بأسا بأخذ ما نبت عليها من الشعر إذا لم يك فيه تغرير لأحد
[al-Kawkab al-Durri: 6/349: al-arwaqah]

ابرو بہت زیادہ پھیلے ہوئے ہوں تو ان کو درست کر کے عام حالت کے مطابق کرنا جائز ہے۔
[Ahsan al-Fatāwā: 8/76: H.M. Saeed]

شوہر کا بیوی کو بھویں بنانے پر ضد کرنا ؟
 ســوال (۳۹۹ ): - کیا فرماتے ہیں علماء دین ومفتیان شرع متین مسئلہ ذیل کے بارے میں کہ اگر شوہر بیوی کو بھویں بنوانے پر ضد کرے اور بیوی شوہر کی رضامندی کے لئے بنوالے، تو کیا یہ جائز ہے؟ «ورضوان من اللہ اکبر کی روشنی میں جواب لکھئے؟
الجواب وبالله التوفيق: اگر بھوں کے بال زیادہ ہونے کی وجہ سے بدنما معلوم ہوتے ہوں، تو انہیں مناسب انداز میں بنانے میں شرعا کوئی حرج نہیں ہے، لیکن اگر فاحشہ عورتوں کی طرح بھویں بنائی جائیں، تو یہ درست نہیں ہے۔
[Kitāb al-Nawāzil: 15/475: Maktabah Jāved]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & HaraamMiscelleaneous on 6th Feb 2022 by Our Imam | 754 Views