What is the ruling of reading horoscopes and star signs?

QUESTION:

Asalam u olailum, I wanted to inquire about horoscope/star sign reading. I don’t believe anything about it just wanted to ask.

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Horoscopes are a branch of astrology which are used – in its mainstream form – to predict certain aspects of an individual’s life. They are generally used to determine personal characteristics, motivations and even make future predictions in tandem with the position of the sun and the earth at the time of an individual’s birth [1]. The underpinning idea is that the alignment of celestial objects can directly determine and affect one’s characteristics and future. The interpretation of this on a personal level is the sole aim of astrology, falling into the category of fortune-telling. 

The Prophet (peace be upon him), on many occasions, strictly forbade engaging in such actions; below are a few examples;

من أتى عرافا فسأله عن شيء، لم تقبل له صلاة أربعين ليلة

“He who visits a soothsayer and asks him about anything, his prayers will not be accepted (i.e. he will not be rewarded) for forty nights.” [2]

من أتى حائضا أو… كاهنا فقد كفر بما أنزل على محمد صلى الله عليه وسلم

“Whoever engages in sexual intercourse with a menstruating woman… consults a soothsayer, then he has disbelieved in what was revealed to Muhammad (peace be upon him).” [3]

من أتى عرافا أو كاهنا فصدقه بما يقول فقد كفر بما أنزل على محمد

“He who visits a soothsayer or a fortune-teller and accepts what they have to say, has disbelieved in what was revealed to Muhammad (peace be upon him).”

Allāmah ibn ‘Ābideen (may Allah have mercy upon him) states that the term kāhin in the above ahādīth also encompasses those who practice astrology [4]. Thus, it is imperative that one refrains from such activities [5].

And Allah Ta’ālā Knows Best

Abdullah Teladia

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

[Sahīh Muslim: 2230]

[2]

[Sunan al-Tirmidhī: 135]

[3]

[Sunan Bayhaqī: 16496]

[4]

(قوله: وحراما...التنجيم) هو علم يعرف به الاستدلال بالتشكلات الفلكية على الحوادث السفلية. اه. ح. وفي مختارات النوازل لصاحب الهداية أن علم النجوم في نفسه حسن غير مذموم، إذ هو قسمان: حسابي وإنه حق، وقد نطق به الكتاب. قال الله تعالى - ﴿الشمس والقمر بحسبان﴾ [الرحمن ٥]- أي سيرهما بحساب. واستدلالي بسير النجوم وحركة الأفلاك على الحوادث بقضاء الله تعالى وقدره، وهو جائز كاستدلال الطبيب بالنبض من الصحة والمرض ولو لم يعتقد بقضاء الله تعالى أو ادعى الغيب بنفسه يكفر، وأفاد أن تعلم الزائد على هذا المقدار فيه بأس بل صرح في الفصول بحرمته وهو ما مشى عليه الشارح. والظاهر أن المراد به القسم الثاني دون الأول؛ ولذا قال في الإحياء: إن علم النجوم في نفسه غير مذموم لذاته إذ هو قسمان إلخ ثم قال ولكنه مذموم في الشرع. وقال عمر: تعلموا من النجوم ما تهتدوا به في البر والبحر ثم امسكوا، وإنما زجر عنه من ثلاثة أوجه:

أحدها: أنه مضر بأكثر الخلق، فإنه إذا ألقى إليهم أن هذه الآثار تحدث عقيب سير الكواكب وقع في نفوسهم أنها المؤثرة

وثانيها: أن أحكام النجوم تخمين محض، ولقد كان معجزة لإدريس - فيما يحكى وقد اندرس

وثالثها: أنه لا فائدة فيه، فإن ما قدر كائن والاحتراز منه غير ممكن اه ملخصا....«من أتى كاهنا» يشمل العراف والمنجم. والعرب تسمي كل من يتعاطى علما دقيقا كاهنا، ومنهم من يسمي المنجم والطبيب كاهنا اه ابن عبد الرزاق.

[Radd al-Muhtār: H.M. Saeed: 1:42]

[5]

 والمنجم إذا ادعى العلم بالحوادث الآتية فهو مثل الكاهن وفى الحديث (من سأل عرّافا لم تقبل له صلاة أربعين ليلة) والعرّاف من يخبر عن المسروق ومكان الضالة والمراد من سأله على وجه التصديق لخبره وتعظيم المسئول يعنى إذا اعتقد انه ملهم من الله او ان الجن يلقون اليه مما يسمعون من الملائكة فصدقه فهو حرام

[Rūh al-Bayān: Dār al-Fikr: 7:105]

وصناعة التنجيم، التي مضمونها الإحكام والتأثير، وهو الاستدلال على الحوادث الأرضية بالأحوال الفلكية أو التمزيج بين القرى الفلكية والغوائل الأرضية -: صناعة محرمة بالكتاب والسنة، بل هي محرمة على لسان جميع المرسلين

[Sharh 'Aqīdah al-Tahāwiyyah: Mu'assasah al-Risālah: 2:762]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Aqaa'id (Beliefs) on 5th Jan 2022 by Our Imam | 565 Views