Wearing shirts that have the Polo logo

QUESTION:

Is it permissible to wear shirts or t-shirts that has Polo logo?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It will be permissible to wear shirts or t-shirts which have the Polo logo, as long as the logo is small in size. An image can be determined as small, if, when placed on the floor, a person standing up cannot discern any limbs in the image. [1] If, however, the logo is not small and can thus be discerned if placed on the floor by one standing up, then it will not be permissible to wear. [2]

And Allah Ta’ālā Knows Best

Abdullah Teladia

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

 قوله (إلا أن تكون صغيرة) لأن الصغار جدا لا تعبد فليس لها حكم الوثن فلا تكره في البيت، والكراهة إنما كانت باعتبار شبه العبادة . كذا قالوا، وقد عرفت ما فيه . والمراد بالصغيرة التي لا تبدو للناظر على بعد والكبيرة التي تبدو للناظر على بعد. كذا في فتح القدير . ونقل في النهاية أنه كان على خاتم أبي موسى ذبابتان وأنه لما وجد خاتم دانيال عليه السلام في عهد عمر رضي الله عنه وجد عليه أسد ولبوة بينهما صبي يلحسانه، وذلك أن بختنصر قيل له يولد مولود یکون هلاكك على يديه فجعل يقتل من يولد، فلما ولدت أم دانيال ألقته في غيضة رجاء أن يسلم فقيض الله له أسدا يحفظه ولبوة ترضعه فنقشه بمرأى منه ليتذكر نعم الله عليه، ودفعه عمر إلى أبي موسى الأشعري وكان لابن عباس کانون محفوف بصور صغار اه. وفي الخلاصة من كتاب الكراهة : رجل صلى ومعه دراهم وفيها تماثیل ملك لا بأس به لصغرها

[al-Bahr al-Rā'iq: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah: 2:50]

(ولبس ثوب فيه تصاوير إلا أن تكون صغيرة)...كالتي على الدينار ومثلها الصورة المنقوشة في خاتم غير مستبينة أفاده في المحيط...(او تكون كبيرة مقطوعة الرأس)...ومحو الوجه كمحو الرأس

[Hāshiyah al-Tahtāwī 'ala Marāqī al-Falāh: Qadīmī Kutub Khānah: 362]

ومحو وجه الرأس كمحو الرأس/ كذا في (الخلاصة)

[al-Nahr al-Fā'iq: Dār al-Kutub al'Ilmiyyah: 1:285]

قال رحمه الله : ( إلا أن تكون صغيرة ) لأنها لا تعبد إذا كانت صغيرة بحيث لا تبدو للناظر والكراهة باعتبار العبادة فإذا لم يعبد مثلها لا يكره. 

[Tabyīn al-Haqā'iq: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah: 1:414]

(ولبس ثوب فيه تصاوير، الا أن تكون صغيرة) جدا بحيث (لا تبدو للناظر) إليها إلا بعد تدقيق

[Majma' al-Anhur: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah: 1:188]

ہاں ڈیلی ڈھالی شرٹ اور پینٹ جب کہ ٹخنے سے اوپر رکھنے کا اہتمام ہو اس کے پہننے کی گنجائش ہے لیکن چوں کہ یہ نیک لوگوں کا لباس نہیں ہے، اس لئے بالخصوص دین داروں کو ایسے لباس سے بہر حال احتراز لازم ہے۔

[Kitāb al-Nawāzil: Maktabah Jawed: 15:332]

أي لا تكره صورة صغيرة(صغيرة؛ أي بحيث لا تتبيّن تفاصيلُ أعضائها للناظر قائماً وهي على الأرض. كذا قال الحلبي في شرح المنية)، بحيث لا تبدو؛ أي لا تظهرُ للناظر بعيد؛ لأنَّ مثل ذلك لا يعبد، فلا يكون في حكمِ الوثن، فلا يكره في البيت.

['Umdah al-Ri'āyah: Markaz al-'Ulamā' al-'Ālamī]

[2]

 ثم المكروه صورة ذي الروح فأما صورة ما لا روح له من الأشجار والقناديل ونحوها فلا بأس به‏

[Badā'i' al-Sanā'i': Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah: 6:505]

 تكرهُ التصاوير على الثوب صلّى فيه أو لم يصلِّ...أي تصاوير ذي روح؛ لأنه يشبه حامل الصنم. كما في

['Umdah al-Ri'āyah: Markaz al-'Ulamā' al-Ālamī: 2:384]

اگر تصاوير معظم ومحترم ہوں تو ان کا استعمال کسی طرح جائز نہیں ہے، البته درج ذيل صورتوں میں استعمال کی گنجائش ہے:

(۲) بهت چھوٹی تصویریں:- (جن کی حد یہ ہے کہ اگر آدمی کھڑا ہوتو زمین پر ركھی ہوی تصویر پوری طرح واضح نہ ہو) ایسی تصویروں کا گھر میں رکھنایا استعمالی چیزوں میں ایسی چھٹی تصویروں کا ہونا ممنوع نہیں ہے-

[Kitāb al-Nawāzil: Maktabah Jawed: 16:528]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Aadaab (Ettiquettes & Manners)Halaal & HaraamMiscelleaneousDaily Matters on 21st Dec 2021 by Our Imam | 799 Views