Using alcohol-based Anbesol Teething Gel

QUESTION:

Assalamu alaikum. My son is in his 7th month. And his teething seems to be pretty bad. He’s keeping us up all night. We’ve tried few things to help him but it doesn’t seem to work. Alot of my colleague are telling me to use ambysol. It’s suppose to be super effective, but it has 66% alcohol (on the description it says ethanol) inside. Am I allowed to still give this to my son? My wife says it’s used for medical, But it’s still  better and safer to get a clear answer from someone who has better knowledge on this.

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, alcohol extracted from grapes or dates is prohibited whether it intoxicates or not [1], whilst non-intoxicating alcohol derived from other sources can be deemed permissible to consume with some conditions. [2]

The alcohol in Anbesol Teething Gel is not from dates or grapes, but from ethanol alcohol, which is fermented from sugar and grain crops. Also, it is administered in small doses such that it will not intoxicate. [3]

Moreover, we have been informed that the majority (if not all) of the alternative teething gels contain alcohol. Thus, it is permissible to use the Anbesol Teething Gel for your son.

And Allah Ta’ālā Knows Best.

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

Note: In reaching the aforementioned conclusion, alongside other research, we consulted: Dr Husnain Ali - Emergency Medicine Consultant at Leeds Teaching Hospitals

الخمر من هاتين الشجرتين: النخلة والعنبة

[Sahīh Muslim: 4205]

فلقوله: – عليه الصلاة والسلام – الخمر من هاتين الشجرتين النخلة والعنبة رواه مسلم وأحمد وغيرهما، خص التحريم بهما والمراد بيان الحكم أي حكمهما واحد لا أن كلا منهما يسمى خمرا حقيقة ولا يشترط فيه الطبخ؛ لأن قليله لا يفضي إلى كثيره كيفما كان

[al-Tabyīn al-Haqā’iq: 7/101: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah]

[2]

وأما غير الأشربة الأربعة، فليست نجسة عند الإمام أبي حنيفة رحمه الله تعالي. وبهذا يتبين حكم الكحول المسكرة التي عمت بها البلوي اليوم فإنها تستعمل في كثير من الأدوية والعطور والمركبات الأخري، فإنها إن اتخذت من العنب أو التمر فلا سبيل إلى حلتها أو طهارتها، وإن اتخذت من غيرهما فالأمر فيها سهل علي مذهب أبي حنيفة رحمه الله تعالي، ولا يحرم استعمالها للتداوي أو لأغراض مباحة أخري ما لم تبلغ حد الإسكار، لأنها إنما تستعمل مركبة مع المواد الأخري، ولا يحكم بنجاستها أخذا بقول أبي حنيفة رحمه الله و إن معظم الكحول التي تستعمل اليوم في الأدوية والعطور وغيرها لا تتخذ من العنب أو التمر، إنما تتخذ من الحبوب أو القشور أو البترول وغيره، وحينئذ هناك فسحة في الأخذ بقول أبي حنيفة عند عموم البلوى

[Takmilah Fath al-Mulhim: 3/608: Maktabah Dār al-'Uloom Karāchī]

الاشربة المتخذة من غير العنب والتمر تحلّ عند ابى حنيفة و ابى يوسف بقصد التقوى او لتداوى ما لم تبلغ حد الإسكار فان كانت الكحول المستعملة فى الادوية متخذة من غير العنب و التمر فان تناولها جائز فى مذهب ابى حنيفة و ابى يوسف رحمهما الله ما لم تبلغ حد الاسكار و يمكن ان يؤخذ بقولهما لحاجة الفتاوى

[Buhūth fi Qadhāyah: 1/340: Maktabah Ma’ārif al-Qur’ān]

وہ اشربہ جن میں اختلاف ہے، یعنی اشربہ اربعہ مذکورہ کے سواء باقی تمام اشربہ، یہ شیخین رحمھا اللہ کے ہاں طاھر ہے اور مقدار مسکر سے کم بلا لہو بغرض تداوی وغیرہ حلال ہیں

[Ahsan al-Fatāwā: 8/484: H.M. Saeed]

وہ الکحول یا اسپرت جو مذکورہ بالا اشیاٰء کے علاوہ کسی اور چیز مثلا جو، آلو، شہد وغیرہ کی شراب سے بنایا گیا ہو اس کی نجاست اور حرمت میں فقہاء کا اختلاف ہے امام صاحب اور امام ابو یوسف کے نزدیک اس کی اتنی مقدار حلال ہے جس سے نشہ نہ ہو-جب کہ اس کو صحیح مقصد کے لئے استعمال کیا جائے، طرب اور لہو کے طور پر نہ ہو-اور امام محمد کے نذدیک تھوڑی مقدار بھی نا جائز ہے،عام حالت میں فتوی امام محمد کے قول پر ہے مگر اسپرٹ میں عموم بلوی کی وجہ سے شیخین کے قول کے مطابق  گنجائش ہے

[Fatāwā Dār al-'Uloom Zakariyyā: 6/672: Zam Zam]

اسپرٹ اگر عنب وزبيب ورطب وتمر سے حاصل نہ کی گئی ہو تو اس میں گنجائش ہے للاختلاف ورنہ گنجائش نہیں للاتفاق

[Imdād al-Fatāwā: 4/209: Maktabah Ma’ārif al-Qur’ān]

یہ اسپرٹ جو چولہے میں جلائی جاتی ہے گھٹیا قسم کی ہے – جو خمور اربعہ کی روح ہر گز نہیں ان کے سوا کسی اور معمولی خمر کی روح ہوگی اور اس وقت عموم ابتلاء کی وجہ سے گھٹیا اسپرٹ کے استعمال کی اجازت پر فتوی دیا جاتا ہے – کیونکہ رنگ اور پڑیا بہت سی اشیاء میں اس کی آمیزش ہے – جس سے احتراز  دشوار ہے – جب ابتلاء عام کی وجہ سے گھٹیا اسپرت کو مباح الاستعمال قرار دیا گیا تو ہر جگہ اس کے لئے حکم حلت واباحت وطہارت کا ہوگا – الشیء اذا ثبت ثبت بلوازمہ  البتہ بلا ضرورت استعمال سے جہاں تک ہوسکے بچنا اولی وافضل ہے – پس اگر چولہے کی اسپرٹ میں شبہ اسپرٹ ہی کی وجہ سے تھا تو اس کا جواب تو ہوگیا

[Imdād al-Ahkām: 4/507-508: Maktabah Ma’ārif al-Qur’ān]

آج کل جو انگریزی دواوں میں اسپرٹ وغیرہ استعمال کیا جاتا ہے وہ عموما شراب نہیں ہوتی بلکہ ایسی اسپرٹ ہوتی ہے جو آلو،  گیہوں وغیرہ سے بنائی جاتی ہے اس ک ےاستعمال کرنے کی گنجائش ہے کیونکہ یہ اشربہ اربعہ محرمہ کی جنس سے نہیں ہوتی۔

[Muntakhabāt Nizām al-Fatāwā: 1/353: Islamic Fiqh Academy]

اور جو الکوحل انگور کےعلاوہ کسی اور چیز سے حاصل کیا گیا ہو۔۔دوا کے طور پر ظاہر ہے کے اس کا استعمال بدرجہ اولی جائز ہے

[Kitāb al-Fatāwā: 6/207: Zam Zam]

[3]

“This medicinal product contains 66.605% ethanol (alcohol), i.e. up to 0.754 ml per dose, equivalent to 15.1 ml beer, 6.3 ml wine per dose which may be harmful for those suffering from alcoholism.”
Refer to: https://www.medicines.org.uk/emc/files/pil.1306.pdf
[Last accessed: 1st February 2021]

Note: We have been informed that such minute doses (0.75ml) aren’t enough to intoxicate and that the warning for alcoholics is only to deter them from consuming large amounts.

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & HaraamMiscelleaneousDaily Matters on 26th Dec 2021 by Our Imam | 1837 Views