Not being able to wake up for Fajr Salah due to medication

QUESTION:

Assalamalaikum I have got an infection nd I am under medication due to that i sleep a lot and I am unable to get up for fajr twice when I tried I almost fainted what do i do?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We pray that Allah Ta’ālā eases your problems and grants you a complete recovery. Āmeen.

It is important to note that salāh is a pillar of Islām and it will be the first action from amongst the rights of Allah that will be questioned about on the Day of Judgement. Hence, a believer must ensure that he establishes his prayers to the best of his ability.

Allah Ta’ālā mentions in the Holy Qur’ān:

قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ … ٱلذین همۡ علىٰ صلو ٰ⁠تهمۡ یحافظون

“Successful indeed are the believers… those who strictly guard their (five compulsory congregational) prayers (at their fixed stated hours).”

Similarly, in another verse, Allah Ta’ālā states:

إن ٱلصلوة كانت على ٱلمؤمنین كتٰبا موقوتا

“Indeed, performing prayers is a duty on the believers at the appointed times.”

Thus, one should make a concerted effort to ensure all the prayers (salawât) are performed at their prescribed times. Therefore – if possible – the medication should be taken earlier. Similarly, if there is another family member present during the time of Fajr, then their assistance should be taken in performing wudhū. [1]

If one cannot perform salāh standing up, then it will be permitted to perform salāh in a seated position; performing the rukū’ and sajdah via indication (ishārah). [2]

Nonetheless, if one misses his Fajr salāh, it will be necessary to perform the qadhā salāh after waking up. [3]

And Allah Ta’ālā Knows Best

Abdullah Teladia

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

سوال: اگر کسی شخص کے ہاتھ پاؤں پر ایسی بیماری ہو جس کی وجہ سے یہ شخص خود وضو کرنے پر قادر نہ ہوتو کیا یہ شخص خدمت کے لئے خادم رکھے گا یا میم کرے گا؟
جواب: اس پر خادم رکھنا ضروری نہیں جب خادم یا معاون کی کوئی ممکن صورت میسر ہوتو وضو کرے ورنہ تیمم کر کے نماز پڑھے۔

[Jāmi'ul Fatāwā: Idārah Ta'līf Ashrafiyyah: 5:184]

[2]

 وفي البحر ظاهر المذهب جواز الإيماء قائما أو قاعدا كما لا يخفى اه قال الحلبي لو أخفض من إيمائه» برأسه «للركوع» وكذا لو عجز عن السجود وقدر على الركوع يومئ بهما لأن النبي ﷺ عاد مريضا فرآه يصلي على وسادة فأخذها فرمى بها فأخذ عودا ليصلي عليه فرمى به 

[Hāshiyah al-Tahtāwī 'alā Marāqī al-Falāh: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah: 431]

قال في البحر وحد المرض المسقط للقيام والجمعة والمبيح للإفطار والتيمم زيادة العلة أو امتدادها قوله: «وهو الحقيقي» أي ما ذكره المصنف أولا هو التعذر الحقيقي وقوله ومثله الحكمي أي ومثل التعذر الحقيقي التعذر الحكمي وهو التعسر قوله: «بوجود ألم شديد»

[Hāshiyah al-Tahtāwī 'alā Marāqī al-Falāh: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah: 430]

إذا عجز عن القعود وقدر على الاتكاء والاستناد إلى إنسان أو إلى حائط أو إلى وسادة لا يجزئه إلا كذلك ولو استلقى لا يجزئه

[al-Bahr al-Rā'iq: Dār al-Kitāb al-Islāmī: 1:121]

نمازی قیام پر قدرت نہ رکھتا ہو یا بڑی تکلیف کیساتھ کھڑا ہو سکے، اسی طرح کھڑے ہوکر نماز پڑھنے کی صورت میں بیماری بڑھنے کا زخم کھلنے کا یا وضو ٹو ٹنے کا اندیشہ اگر ہو تو بیٹھ کر نماز پڑھنے کی گنجائش ہے۔

[Fatāwā 'Ibād al-Rahmān: Dār al-Iftā wa al-Tahqīq: 3:31]

[3]

(بأن أكل أو شرب أو نام أو تداوى) قليلا كان أو كثيرا، وكذا لو باع أو ابتاع (أو مضى) عليه (وقت صلاة وهو) أي: والحال أنه (يعقل) ويقدر على أدائها حتى يجب عليه القضاء كذا قيده الشارح، قال في (الفتح): والله أعلم بصحته وفيه إفادة أنه إذا لم يقدر على الأداء لا يجب القضاء، فإن أراد لم يقدر للضعف مع حضور العقل فكونه يسقط به القضاء قول طائفة والمختار هو ظاهر كلامه في المريض أنه لا يقسط، وإن أراد لغيبة العقل فالمغمى عليه يقضي ما لم يزد على يوم وليلة فمتى سقط القضاء مطلقا لعدم قدرة الأداء في الحرج انتهى.

[al-Nahr al-Fā'iq: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah: 1:407]

(ببنج) بالكسر الاصل وبالفتح قرية بسمرقند نبت مسبت، معروف غير الحشيش، مخبط للعقل، مجنن، مسكن لأوجاع الأورام والبثور ووجع الأذن، وأخبثه: الأسود، ثم الأحمر، وأسلمه: الأبيض، اه قاموس ثم اعلم أنه اذ ازال عقله بالخمر لايسقط عنه القضاء وان طال اتفاقا فالانه حصل بما هومعصية فلا يوجب التخفيف ولهذا يقع طلاقه، وأما في غيره فلا يسقط عند الامام أيضا لان النص ورد في اغماء حصل بآفة سماوية فلا يكون واردا في اغماء حصل بصنع العباد لان العذر اذا جاء من جهة غير من له الحق لا يسقط الحق وقال محمد يسقط القضاء اذا كثر لانه انما حصل بما هو مباح كذا في المحيط وربما یؤخذ من قوله لان النص الخ ان العطاس بسبب النشوق المتعارف لايشمت فاعله لان النص انما ورد في عطاس سماوی فلا يكون واردا عطاس حصل بصنع العباد ومما يدل عليه أنه اذا زاد على ثلاث علم أنه من زكام فلا يشمت (قوله کالنوم) فانه لا يسقط القضاء ولو طال بخلاف ما تقدم من الجنون والاغماء ولا فرق بين الجنون الاصلي والعارض عند محمد.

[Hāshiyah al-Tahtāwī 'ala al-Durr al-Mukhtār: Maktabah Rashīdiyyah: 1:321]

(زال عقله ببنج أو خمر) أو دواء (لزمه القضاء وإن طالت) لأنه بصنع العباد كالنوم.  (قوله لأنه بصنع العباد) أي وسقوط القضاء عرف بالأثر إذا حصل بآفة سماوية فلا يقاس عليه ما حصل بفعله. وعند محمد يسقط القضاء بالبنج والدواء لأنه مباح فصار كالمريض كما في البحر وغيره والظاهر أن عطف الدواء على البنج عطف تفسير وأن المراد شرب البنج لأجل الدواء، أما لو شربه للسكر فيكون معصية بصنعه كالخمر، وأنه لو شرب الخمر على وجه مباح كإكراه يكون كالبنج فيجري فيه الخلاف. ولا يرد على التعليل سقوط القضاء بالفزع من سبع أو آدمي كما مر لقولهم إن سببه ضعف قلبه وهو مرض أي فهو سماوي. (قوله كالنوم) أي فإنه لا يسقط القضاء أيضا لأنه لا يمتد يوما وليلة غالبا فلا حرج في القضاء بخلاف الإغماء لأنه مما يمتد عادة.

[Radd al-Muhtār: H.M. Saeed: 2:102]

وفي " المحيط " لو زال عقله بالخمر أكثر من يوم وليلة يلزمه القضاء، وكذا بالبنج عند أبي حنيفة.

[al-Bināyah: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah: 2:650]

وقال صاحب البحر قد يقال إن المراد الأول وكون عدم القدرة للضعف لا يسقط القضاء على الصحيح

[Durar al-Hukkām: Dār Ihyā al-Kutub al-'Arabiyyah: 1:170]

سوال : آپریشن کے لئے مریض کو بيہوش کیا جا تا ہے تو کیا بیہوشی کی حالت میں اس کی جو نمازیں قضا ہوں گی ان کی قضا ضروری ہے ؟ بینوا توجروا۔

الجواب باسم ملهم الصواب: اگر بیهوشی ایک دن رات یا اس سے کم رہی تو اس وقت کی نمازیں قضا کی جائینگی۔ اور اگر چھٹی نماز کا وقت بھی بیہوشی کی حالت میں گزر جائے تو اس صورت میں اختلاف ہے اس لئے قضا کر لینا بہتر ہے، یہ حکم اپنے اختیار سے بیہوش کرے کا ہے ، قدرتی بیہوشی میں اگر پانچ نمازوں سے زیادہ قضا ہوگئیں تو بالاتفاق ان نمازوں کی قضاء معاف ہے، 

[Ahsan al-Fatāwā: H.M. Saeed: 4:51]

٢٧٨ - أخبرنا مالك، حدثنا نافع، عن ابن عمر، «أنه أغمي عليه، ثم أفاق، فلم يقض الصلاة»، قال محمد: وبهذا نأخذ إذا أغمي عليه أكثر من يوم وليلة، وأما إذا أغمي عليه يوما وليلة، أو أقل قضى صلاته

٢٧٩ - بلغنا، عن عمار بن ياسر، «أنه أغمي عليه أربع صلوات، ثم أفاق فقضاها»، أخبرنا بذلك أبو معشر المديني، عن بعض أصحابه

[Muwatta' Imām Muhammad: al-Maktabah al-'Ilmiyyah: 1:100]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Daily MattersSalaah (Prayer) on 30th Dec 2021 by Our Imam | 665 Views