Is the wife entitled to financial support from the husband?

To download this Fatwa, please click here

QUESTION:

Asalaamualaicum, I have a very simple question. I am a muslim devorced woman with 3 children who are dependant upon me. A year ago i got nikkah done with a practicing muslim man. we decided that as he has childen who stay with him as do that we would live separately but visit one anothers homes and stay weekends when time would permit it. Alhamdulillah its worked out well for us and our childen. My question is this Am i entitled to some financial maintenance/support from my husband (purely for myself not my children) monthly/weekly to go towards my personal needs/food /clothing etc..?
i have never asked for any financial support , mashAllah he is generous but i do struggle from time to time and today we discussed the matter and he did not think he had to contribute anything towards my up keep so we both decided to seek higher guidance. Insh’Allah you will be able to guide us in this matter. ameen.

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, a husband is obliged to look after the needs of his wife in a suitable manner. These needs include:

(1) Food
(2) Clothing
(3) Housing [1]

Accordingly, you may claim for these expenses from your husband in a suitable and moderate manner. Allah Ta’ālā says in the Holy Qur’ān:

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Translation: “And live with them in kindness” [4:19]

This verse includes being fair and just in providing for the wife’s expenses, as well as fulfilling her rights dutifully. [2]

May the Almighty continue to grant you happiness in your marriage and ease your financial burden. Āmeen.

And Allah Ta’ālā Knows Best
Musayb Dhaleel

Concurred by: 
Hanif Yusuf  | Zayd Imran

References

[1]

وشرعا: هي الطعام والكسوة والسكنى فتجب للزوجة على زوجها
وتجب للزوجة على زوجها إذا سلمت إليه نفسها في منزله : نفقتها وكسوتها وسكناها تعتبر بقدر حاله، وهو مقدر بكفايتها بلا تقتير ولاإسراف . ويفرض لها نفقة كل شهر وتسلم إليها، والكسوة كل ستة أشهر
[al-Ikhtiyār li Ta'līl al-Mukhtār: al-Risālah al-Ālamiyyah: 3:272/5:278]


فعليه أن يأتيها بطعام مهيأ (او يأتيها بمن يكفيها عمل الطبخ والخبز
وتفرض لها الكسوة في كل نصف حول مرة (لتجدد الحاجة حرا وبردا)
وكذا تجب لها السكنى في بيت خال عن أهله وأهلها
[Radd al-Muhtār: DKi: 5:290/5:292/5:320]

[2]

وَعَاشِرُوهُنَّ } أي خالقوهن { بالمعروف } وهو ما لا ينكره الشرع والمروءة ، والمراد ههنا النصفة في القسم والنفقة ، والإجمال في القول والفعل . وقيل : المعروف أن لا يضربها ولا يسيىء الكلام معها ويكون منبسط الوجه لها ، وقيل : هو أن يتصنع لها كما تتصنع له. وقال أبو السعود في تفسيره: وعاشروهن بالمعروف خطاب للذين يسيئون العشرة معهن، والمعروف ما لا ينكره الشرع والمروءة، والمراد ههنا النصفة في المبيت والنفقة والإجمال في المقال ونحو ذلك
[Rūh al-Ma'ānī: Maktabah Imdādiyyah: 2:147]


الأصل في وجوبها قوله تعالى : ( أسكنوهن من حيث سكنتم من وجدك ولا تضاروهن لتضيقوا عليهن  [الطلاق: 6]، ثم قال : ( لينفق ذوسعة من سعية ﴾ [الطلاق: 7]، وقرأ ابن مسعود : «أسكنوهن من حيث سكنتُم وأنفقوا عليهن من وجدكم»(١) وقراءته كروايته عن رسول اللہ وقال تعالى : ( وعلى المولود له رزقهن وكسوتهن بالمعروف ﴾ [البقرة: ٢٣٣]، وقال : « الرجال قوامون على النساء﴾ [النساء: 34]، ثم قال: ( وبما أنفقوا من أموالهم، وروى أبو جرة) الرقاشي عن عمه قال : كنت آخذاً بزمام ناقة رسول اللہ أوسط أيام التشريق، أذود عنه(٢) الناس فقال : «اتقوا الله في النساء» وذكر الحديث إلى أن قال: «ولهن عليكم ولولا وجوبها عليه لما أمرها بذلك
[al-Ikhtiyār li Ta'līl al-Mukhtār: al-Risālah al-Ālamiyyah: 3:272]


آپ وہ احادیث بھی نقل کرتے تو بہتر تھا بہرحال مسئلہ یہ ہے کہ بیوی کا نفقہ (کھانا، کپڑا) شوہر پر واجب ہے مسلم شریف کی ایک روایت میں ہے: ولہن علیکم رزقہن وکسوتہن بالمعروف (تم شوہروں پر بیویوں کا طعام و کسوہ معروف طریقے پر لازم ہے)
[Fatāwā Dār al-Uloom Deoband: 7:80]


بعض احوال میں بیوی کانفقہ ساقط ہو جاتا ہے شوہر کے ذمہ لازم نہیں رہتا اس کے اسباب و وجوہات کتب فقہ میں مفصل مذکور ہیں، جن صورتوں میں نفقہ لازم ہے وہاں نفقہ سے مراد طعام و کسوہ ہے لیکن طعام سے کس نوعیت کا طعام مراد ہے؟ اعلی، اوسط یا ادنی؟ اور پکا ہوا کھانا مراد ہے یا کچا اناج وغیرہ تو بہشتی زیور میں لکھا ہے کہ: روٹی کپڑے میں دونوں (زوجین) کی رعایت کی جائے گی، اگر دونوں مالدار ہوں تو امیروں کی طرح کا کھانا کپڑا ملے گا اور اگر دونوں غریب ہوں تو غریبوں کی طرح، اور مرد غریب ہو اور عورت امیر، یا عورت غریب ہے اور مرد امیر تو ایسا روٹی کپڑا دیوے کہ امیری سے کم ہو اور غریبی سے بڑھا ہوا۔ اور عورت اگر بیمار ہے کہ گھر کا کاروبار نہیں کرسکتی یا ایسے بڑے گھر کی ہے کہ اپنے ہاتھ سے پیسنے کوٹنے، کھانا پکانے کا کام نہیں کرتی بلکہ عجیب سمجھتی ہے (یعنی وہاں کے عرف میں لوگ اس کو ہلکی بات سمجھتے ہیں) تو پکا پکایا کھانا دیا جائے گا۔ اور اگر دونوں باتوں میں سے کوئی بات نہ ہوتو گھر کا سب کام کاج اپنے ہاتھ سے کرنا واجب ہے، یہ سب کام خود کرے، مرد کے ذمہ فقط اتنا ہے کہ چولہا چکی، کچا اناج، لکڑی کھانے پینے کے برتن وغیرہ لادیوے وہ اپنے ہاتھ سے پکاوے اور کھاوے“۔
[Behishti Zewar: al-Bushrā: 2:37]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Nikah & Talaq (Marriage & Divorce)Aadaab (Ettiquettes & Manners)Daily MattersSocial Conduct on 28th Apr 2022 by Our Imam | 774 Views