Is one allowed to reject a good proposal?

QUESTION:

If one gets a pious and good proposal but she feels like she is not ready to get married bevuase she is still young but she has “ matured” in the eyes of islam- would it be bad to reject a pious and good proposal that was sent to her

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The Prophet (peace be upon him) stated:

تنكح المرأة لأربع: لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدينها، فاظفر بذات الدين تربت يداك 

Translation: “A woman is married for four things: for her wealth, for her lineage, for her beauty and for her religion. Choose the one who is religiously committed, may you be blessed.” [1]

The Prophet (peace be upon him) also said:

إذا خطب إليكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض

Translation: “When someone whose religion and character you are pleased with comes to propose, then marry him; otherwise, there will be tribulations on the earth and widespread corruption.” [2]

Mullā Alī Qārī (may Allah have mercy upon him) comments in regards to the statement “widespread corruption”:

ربما يبقى أكثر نسائكم بلا أزواج، وأكثر رجالكم بلا نساء، فيكثر الافتتان بالزنا 

Translation: “This will result in many women and men remaining unmarried, and eventually leading them to commit adultery.” [3]

Accordingly, if the one proposing is a person who is religious and well-mannered, then the proposal should not be shunned unnecessarily, simply because the girl, for example, assumes herself too young to take up responsibility and would rather proceed to excel her career.

Islam promotes marriage between couples upon reaching an appropriate age – this will preserve the chastity of our youth and help build the ideal family structure [4].

Similarly, there will be many benefits in both the worlds upon not delaying marriage. 

The Prophet (peace be upon him) in another Hadīth outlines the importance of marrying at a young age:

يا معشر الشباب، من استطاع منكم الباءة فليتزوج؛ فإنه اغض للبصر، واحصن للفرج، ومن لم يستطع فعليه بالصوم؛ فإنه له وجاء

Translation: “O’ Assembly of youngsters, those of you who can afford to should marry, it restrains the gaze and fortifies one’s chastity. Those of you who cannot [marry] should fast, it controls the sexual desire.”

Amongst the benefits of marrying young are that one is afforded more time to nurture their children and build a closer relationship with them. If this is done in a loving, caring and appropriate manner, it will result in their children growing to become the coolness of the parents’ eyes in this world and a means of reward and Sadaqah Jāriyah (continuous charity) after their demise. The Prophet (peace be upon him) stated in another Hadīth:

إذا مات الرجل انقطع عمله إلا من ثلاث ولد صالح يدعو له، أو صدقة جارية أو علم ينتفع به 

Translation: “When a person dies his deeds discontinue, except for three: a righteous child that prays for him, ongoing charity, and knowledge which people benefit from.” [5]

Ultimately, the decision is dependent on the one getting married. [6]

Marriage is, indeed, a huge decision which will greatly affect a person’s life. Therefore, it is extremely important to act in the correct manner, by seeking advice and consulting senior members of the family or community in whom you may confide. By virtue of this, Allah will put blessing and goodness in the marriage or any future action.

May the Almighty grant you happiness and a pious spouse. Āmeen.

And Allah Ta’ālā Knows Best
Abdul Raqib Khan

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]
[Sahīh al-Bukhārī: 5090/Sahīh Muslim: 1466]


[2]
[Sunan al-Tirmidhī: 1084/Sunan ibn Mājah: 1967]

[3]
(إذا خطب إليكم) أي: طلب منكم أن تزوجوه امرأة من أولادكم وأقاربكم (من ترضون) أي: تستحسنون (دينة) أي: ديانته (وخلقه) أي: معاشرته (فزوجوه) أي: إياها (إن لا تفعلوه) أي: لا تزوجوه (تكن) أي: تقع (فتنة في الأرض وفساد عريض) أي: ذو عرض أي كثير، لأنكم إن لم تزوجوها إلا من ذي مال أو جاه، ربما يبقى أكثر نسائكم بلا أزواج، وأكثر رجالكم بلا نساء، فيكثر الافتتان بالزنا، وربما يلحق الأولياء غاز، فتهيج الفتن والفساد، ويترتب عليه قطع النسب، وقلة الصلاح والعفة. قال الطيبي رحمه الله: "وفي الحديث دليل لمالك فإنه يقول: لا يراعى في الكفاءة إلا الدين وحده ومذهب الجمهور أنه يراعي أربعة أشياء الدين والحرية والنسب والصنعة، فلا تزوج المسلمة من كافر ولا الصالحة من فاسق ولا الحرة من عبد ولا المشهورة النسبة من الخامل ولا بنت تاجر أو من له حرفة طبيبة ممن له حرفة خبيئة أو مكروهة، فإن رضيت المرأة أو وليها بغير كفو صح النكاح
[Mirqāt al-Mafātīh: 6/246 - 247: DKi]

[4]
(لڑکی کی شادی میں تاخیر کرنے اور رکاوٹ ڈالنے والے کی کیا سزا ہے؟)

سوال: کیا فرماتے ہیں علماء دین ومفتیان شرع متین مسئلہ ذیل کے بارے میں کہ : لڑکی کی شادی بالغ ہونے کے بعد جلدی ہی کردینی چاہئے مگر کوئی بلا وجہ تاخیر کرے تو از روے شرع اس کو کیا سزا ہوگی، یعنی شریعت میں ایسے شخص کی کیا سزا بیان کی گئی ہے؟ اسی طرح اگر کوئی شخص کسی کی شادی میں رکاوٹ ڈالے تو اس کو کیا سزا ہوگی؟ مذکورہ دونوں قسم کے مجرم کی سزا سے آگاہ فرما کر ممنون ہوں؟ 

الجواب وبالله التوفيق: بالغ ہونے اور مناسب رشتہ ملنے پر اولاد کی جلد از جلد شادی کر دینی چاہئے، حدیث میں آتا ہے کہ جو شخص مناسب رشتہ آنے کے باوجود اولاد کے نکاح میں تاخیر کرے جس کی وجہ سے اولاد سے بدکاری کا صدور ہوجاۓ، تو اس کا گناہ باپ کے سر بھی ہوگا، نیز نکاح عفت مآبی اور عصمت کی حفاظت کا ذریعہ ہے، اس عمل خیر میں رکاوٹ ڈالنے والا شخص بھی شرعا سخت گنہگار ہوگا۔

قـال الله تبارك وتعالى: (وتعاونوا على البر والتقوى، ولا تعاونوا على الاثم والعدوان) المائدة، آیت:۲] 

عن أبي سعيد وابن عباس رضي الله عنهما قالا : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من ولد له ولد، فليحسن اسمه وأدبه، فإذا بلغ فليزوجه، فإن بلغ ولم يزوجه، فأصاب إثما فإنما إثمه على أبيه. (مشكاة المصابيح:۲۷۱/۲) فقط واللہ تعالی اعلم
[Kitāb al-Nawāzil: 3:39 - 40: Maktabah Jāved Deoband]

[5]
[Sahīh Muslim: 1631]

[6]
ولا تجبر البالغة البكر على النكاح لانقطاع الولاية بالبلوغ

قوله: (ولا تجبر البالغة) ولا الحر البالغ والمكاتب والمكاتبة ولو صغيرين، ح عن القهستاني. قوله: (البكر) أطلقها فشمل ما إذا كانت تزوجت قبل ذلك، وطلقت قبل زوال البكارة فتزوج كما تزوج الأبكار، نص عليه في الأصل. بحر
[al-Durr al-Mukhtār Ma’a Radd al-Muhtār: 4:159: DKi]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Nikah & Talaq (Marriage & Divorce) on 13th Apr 2022 by Our Imam | 465 Views