Is it permissible to write novels?

Question(s): Is it permissible to write novels?

Answer(s):

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is permissible to write novels and other literature, which may prove beneficial, provided that the following conditions are met [1]:

1) The contents are in conformity with Sharī’ah and Islāmic etiquettes. [2]

2) There is no deception therein. Thus, if the novel is based on a true story, none of the facts should be misrepresented. [3] [4]

3) It does not promote vulgarity or immorality of any sort. [5]

And Allah Ta’āla Knows Best.
Ibn Talha

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

وحديث (حدثوا عن بني إسرائيل) يفيد حل سماع الأعاجيب والغرائب من كل ما لا يتيقن كذبه بقصد الفرجة لا الحجة بل وما يتيقن كذبه لكن بقصد ضرب الأمثال والمواعظ وتعليم نحو الشجاعة على ألسنة ادميين أو حيوانات ذكره ابن حجر

[Al-Durr al-Mukhtār ma'a Radd al-Muhtār , 6/405, HM Saeed]

اخلاقی، اصلاحی اور سبق آموز کہانیاں پڑھنا جائز ہے

[Aap ke Masa'il aur unka Hall, 8/502, Maktabah Ludhyanwi Jadeed]

خلاف واقعہ بات کو جھوٹ کہتے ہیں، اور ناول میں مفروضہ افراد پر مشتمل کہانیاں ہوتی ہیں جن کا حقیقت سے کوئی تعلق نہیں ہوتا، بایں وجہ کذب کی وعید ناول پر صادق نہیں آتی۔ تاہم ناول لکھنے یا پڑھنے سے متعلق علماء نے چند شرائط ذکر کیے ہیں ان کا لحاظ رکھنا ضروری ہے؛
۱) ناول کو صرف اس نیت سے پڑھا جاۓ کہ ادب میں کمال پختگی حاصل ہوجاۓ۔
۲) ناول عبرت آمیز اور نصیحت خیز ہو۔
۳) ناول فحش کلام پر مشتمل نہ ہو اور نہ مخرب اخلاق ہو۔
۴) اگر اس میں کسی واقعہ کا تعلق حقیقت سے ہوجاۓ تو اس میں کمی بیشی نہ کی جاۓ۔
۵) عشق ومعاشقہ والے مضامین نہ ہوں کہ جن میں شہوتيں بے قابو ہو جاتی ہیں۔

[Fatawa Darululoom Zakariyya’, 8/286, Zamzam]

اگر یہ مفروضہ کہانیاں عبرت آموز اور نصیحت خیز ہوں، صالح مقاصد کی حامل ہوں اور تعمیری ہوں تو نہ صرف جائز بلکہ بہتر ہیں

[Halal wa Haram, 234, Zamzam]

[2]

الشريعة المصطفوية السمحة البيضاء لا تمنع البيضاء الارتفاقات والمصالح التي فطرت عليها الطبيعة البشرية ولا ترتضى الرهبانية والتبتل، بل تقتضى المدنية والمعاشرة الصالحة. نعم! تمنع الغلو في المسليات والإنهماك فيها بحيث يلهى عن الضروريات الدينية أو المعاشية، ومن المعلوم أن من الحاجات المفطور عليها الإنسان تمرين البدن وترويح القلب وتفريحه ساعة فساعة

[Ahkām al-Qur’ān lil Thanawi, 3/194, Isha'at]

ولهو فيه فائدة مقصودة ولو يرد الشرع بتحريمه وليس فيه مفسدة دينية، واشتغل به على غرض صحيح لتحصيل الفائدة المطلوبة لا بقصد التلهى جائز

[Ahkām al-Qur'an lil Thanawi 3/201, Isha'at]

[3]

من غشنا فليس منا

[Sahih Muslim, 101]

آية المنافق ثالث: إذا حدث كذب، وإذا وعد أخلف، وإذا اؤتمن خان

[Sahih Bukhari, 33]

الكذب، الإخبار عن الأمر على خلاف ما هو عليه عمدا أو سهوا…. الكذب عدم الواقع والصدق مطابقته
[Umdah al-Qāri, 2/146, Dar Ihya' Al-Turath]

[4]
قوله (لكن بقصد ضرب الأمثال إلخ)…وأما عندنا فسيأتي في الفروع عن المجتبى أن القصص المكروه أن يحدث الناس بما ليس له أصل معروف من أحاديث الأولين أو يزيد أو ينقص ليزين به قصصه إلخ فهل يقال عندنا بجوازه إذا قصد به ضرب الأمثال ونحوها يحرر
                                      [Radd al-Muhtār, 6/405, HM Saeed]

اگر اس میں کسی واقعہ کا تعلق حقیقت سے ہوجاۓ تو اس  میں کمی بیشی نہ کی جاۓ۔

[Fatawa Darululoom Zakariyya’, 8/286, Zamzam]

[5]

ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله، والله رءوف بالعباد

[Surah al-Luqman, Verse 6]

دلت الآية على حرمة مطالعة الكتب المشتملة على الأباطيل المسماة في عرفنا بالناول

[Ahkām al-Qur’ān lil Thanawi, 3/1]

اس زمانہ میں بیشتر نوجوان فحش ناول یا جرائم پیشہ لوگوں کے حالات پر مشتمل قصے یا فحش اشعار دیکھنے کے عادی ہیں یہ سب چیزیں اسی قسم کے “لہو حرام” میں داخل ہیں۔

[Ma'ariful Qur'ān, Mufti Shafi Uthmani, 7/23, Maktabah DU Karachi]

لیکن اگر ان کا مقصد سفلی جذبات کو برانگیختہ کرنا اور اباحیت اور اخلاقی انار کو کی پیدا کرنا ہو تو ظاہر ہے کہ سخت گناہ اور ناجئز ہے

[Halal wa Haram, 234, Zamzam]

۳) ناول فحش کلام پر مشتمل نہ ہو اور نہ مخرب اخلاق ہو۔
۵) عشق ومعاشقہ والے مضامین نہ ہوں کہ جن میں شہوتيں بے قابو ہو جاتی ہیں۔
[Fatawa Darululoom Zakariyya’, 8/286, Zamzam]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & Haraam on 23rd Oct 2023 by Our Imam | 379 Views