Is it permissible to use synthetic hair?

QUESTION:
Is using synthetic hair haram if it’s just to protect your hair as I am a black women?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh

In principle, it is impermissible for a woman to use human or pig hair extensions; however, given the above-mentioned reasoning, it is permissible to use synthetic hair [as long as there is no deception intended and it is not exposed before non-mahrams]. [1]

And Allah Ta’ālā Knows Best.

Abdul Raqib Khan

Concurred by:
Hanif Yusuf | Zayd Imran

References

[1]
ولا بأس ببيع عظام الميتة...وصوفها وشعرها وقرنها ووبرها، والانتفاع بذلك كله


(Jami' al-Saghir, 168, Ibn Hazm)
ووصل الشعر بشعر الآدمي حرام سواء كان شعرها أو شعر غيرها لقوله صلى الله عليه وسلم ...

قوله سواء كان شعرها أو شعر غيرها، لما فيه من التزوير ... وفي شعر غيرها انتفاع بجزء الآدمى أيضاً، لكن فى التاتارخانية: وإذا وصلت المرأة شعر غيرها بشعرها فهو مكروه، وإنما الرخصة في غير شعر بني آدم تتخذه المرأة لتزيد في قرونها، وهو مروي عن أبي يوسف، وفى الخانية ولا بأس للمرأة أن تجعل في قرونها وذوائبها شيئاً من الوبر.

(Radd al-Muhtār, 6/373, Saeed)

ولا بأس بذلك من شعر البهيمة وصوفها لأنه انتفاع بطريق التزين بما يحتمل ذلك ولهذا احتمل الاستعمال في سائر وجوه الانتفاع فكذا فى التزين.

(Badā’i al-Sanā’i, 5/125, Dār al-Kutub al-Ilmiyyah)

 ولا بأس للمرأة أن تجعل في قرونها وذوائبها شيئاً من الوبر كذا في فتاوى قاضي خان.

(Al-Fatāwā al-Hindiyyah, 5/358, Dār al-Fikr)

(مصنوعی بال ملانے کا حکم)

سوال: ایک عورت کے بال کثرت سے گرتے ہیں اور سر میں دھبے پڑ جاتے ہیں تو کیا ان دھبوں کو چھپانے کے لیے بقیہ بالوں کے ساتھ نفلی بال ملا سکتے ہیں؟ فی اور شافعی مذہب کی روشنی میں جواب مطلوب ہے۔

الجواب: مذہب احناف میں عورتوں کا انسانی بالوں کو اپنے بالوں کے ساتھ جوڑنا ممنوع اور ناجائز ہے، البتہ مذکورہ عذر کی وجہ سے پلاسٹک یا جانوروں کے بال خنزیر کے علاوہ جوڑنا اور ملانا جائز اور درست ہے۔ انسانی بالوں کو ملانے کی ممانعت صحیح احادیث میں وارد ہوئی ہے۔

(Fatāwā Dār al-Uloom Zakariyyā, 7/351, Zam Zam Publishers)

 .ولو كان الوصل بغير شعر النساء مثل الغزل للزينة فليس به بأس. وأما الوصل بغير شعور النساء فلا بأس به، لأنه ليس فيه استعمال جزء الإنسان، بل هو للزينة فقط


(Badhl al-Majhūd, 12/199, Dār al-Bashā'ir)

وإنما الرخصة في غير شعر بني آدم


(Al-Durar 'l Mubahah lil Nahlāwi, 626, Dar al-Fath)


النهي مختص بالوصل بالشعر. فلو وصله بصوف وخرق وغيرهما، فلا بأس


(Hāshiyah al-Durar 'l Mubahah li Lu'ay al-Khalili, 627, Dar al-Fath)

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & HaraamMiscelleaneous on 8th Jun 2023 by Our Imam | 304 Views