Is it permissible to use sister’s womb for pregnancy?

QUESTION:

A woman is unable to get pregnant, is she permitted to utilise her sister’s womb for pregnancy?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Sharī’ah emphasises greatly upon the preservation of lineage [1]. Thus, in principle, the involvement of a third person in reproduction (surrogacy) is not permissible as it directly opposes the motives of Sharī’ah [2].

Alternatively, one may consider adoption, which can be a very rewarding act [3].

And Allah Ta’ālā Knows Best

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

لا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يسقى ماءه زرع غيره
[Sunan Abī Dāwūd:2158]

أي لا يحل أن يجامع امرأة حاملا لغيره
[Badhl al-Majhūd: 8/98: Dār al-Bashā’ir]

سواء كان من حلال أو حرام
[Hāshiyah Badhl al-Majhūd: 8/98: Dār al-Bashā’ir]

اعلم أن العدة من المشهورات المسلمة في الجاهلية، وكانت لا يكادون يتركونه، وكان فيها مصالح كثيره: منها: معرفة براءة رحمها من مائه، لئلا تختلط الأنساب، فإن النسب أحد ما يتشاحّ، ويطلبه العقلاء، وهو من خواص نوع الإنسان، ومما امتاز به من سائر الحيوان، وهو المصلحة المرعية في باب الاستبراء
[Hujjah Allah al-Bālighah: 1/234]

[2]

یہ فعل حرام ہے لاستعمال جزء غیر الزوج
[Ahsan al-Fatāwā: 8/214]

صورت محررہ فطرت کے خلاف ہے اور بہت سے مفاسد کو اپنے اندر لۓ ہوۓ ہے: اس میں یہ بھی ممکن ہے کہ مرد کی منی کو اس کے بیوی کے علاوہ غیر عورت کی منی کے ساتھ مخلوط ہوجاۓ، اس طرح حرمت مصاہرت وغیرہ کے مسائل، ثبوت نسب کی ذمہداری بھی نہیں، جس قدر غور کیا  جاۓ اسی قدر یہ عمل قباحتوں کا مجموعہ ہے۔
[Fatāwā Mahmūdiyyah: 18/323: Jāmi’ah Fārūqiyyah]

قائم مقام ماں جس کے صورت یہ ہے کہ مرد کا مادہ لے کر بجاۓ بیوی کے کسی اجنبی عورت کو بطور اجیر حاصل کر کے رحم میں انجکشن سے پہونچایا جاتا ہے وہ عورت حاملہ ہوجاتی ہے، اس صورت کا کیا حکم ہے؟
جواب: وہ اجنبیہ عورت جس کے رحم انجکشن سے شوہر کے علاوہ کسی کسی مرد کا مادہ منویہ پہونچایا گیا ہو وہ عورت عقلِ سلیم کے نزدیک مزنیہ اور طوائف سے بھی زیادہ فاحشہ قرار پاۓ گی اور اس کے شناعت عقلِ سلیم کے نزدیک زنا سے بھی زیادہ قبیح ومذموم ہے۔
[Muntakhabāt Nidhām al-Fatāwā: 1/339: Islamic Fiqh Academy - India]

[3]

قال الله تعالی: وما جعل أدعیاءكم أبناءكم، ذلكم قولكم بأفواهكم، والله یقول الحق وهو یهدي السبیل ، ادعوهم لآبائهم هو أقسط عند الله ، فإن لم تعلموا آبائهم فإخوانكم في الدین وموالیكم
[al-Qur'ān: 33:4]

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏‏ كافل اليتيم له أو لغيره أنا وهو كهاتين في الجنة‏ وأشار الراوي وهو مالك ابن أنس بالسبابة والوسطى‏
[Sahīh Muslim: 2983]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in MiscelleaneousHalaal & Haraam on 2nd Feb 2022 by Our Imam | 544 Views