Is it permissible to pay bank charges?

QUESTION:

I transferred $200 from my credit card to my debit because I was in need of some money. However, my bank charges me a cash advance fee of $5. I will be paying back the money ASAP within a few days to avoid interest. My main concern is the fee I paid, would this be considered haram? Please let me know, thank you.


ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, riba is forbidden in Islam.¹ You must avoid any contract involving riba; and, having entered into such a contract, repay the loan as soon as before any interest is charged.²
However, the fee you paid is deemed as a service-charge and thus not haram upon you to give.³

And Allah Ta’ālā Knows Best.
Abdul Raqib Khan

Concurred by:
Hanif Yusuf

References

(1)

وَاَحَلَّ اللّٰهُ الۡبَيۡعَ وَحَرَّمَ الرِّبٰوا.

(Surah al-Baqarah, 2/75)


عَنْ جَابِرٍ، قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم آكِلَ الرِّبَا وَمُوكِلَهُ وَكَاتِبَهُ وَشَاهِدَيْهِ وَقَالَ هُمْ سَوَاءٌ‏.

(Sahīh Muslim, 1598, Dār al-Kutub al-Ilmiyyah)


(2)

بل جرى التعامل على أن الإنسان يتعاقد معها من غير نكير بشرط أن يكون في عزمه أن يؤدي واجباته في حينها، وإنما أجيز ذلك لحاجة مع مصدر عامة. فإن لم يتيسر الحصول على بطاقة الحسم الفوري، ولا التعاقد البطاقة بأن يسحب مبلغ الفاتورة من حساب الحامل، واشتدت الحاجة إلى مثل هذه البطاقة، فالمرجو أن حامله يُعتبر معذوراً فى الدخول في هذا العقد إن شاء الله تعالى بعد أخذ جميع الاحتياطات اللازمة لأن لا يلجأ إلى دفع الفائدة الربوية، والله سبحانه وتعالى أعلم.

(Fiqh al-Buyoo, 1/463, Maktabah Mārif al-Qurān)


حامل بطاقہ اس بات کا پورا انتظام کرے کہ وہ معین وقت سے پہلے پہلے ادا ئیگی کر دے گا، اور کسی بھی وقت سود عائد ہونے کا کوئی امکان باقی نہ رہے گا۔

(Fatāwā Dār al-Uloom Zakariyya, 5/379, Zam Zam Publishers)


(3)

فعلى هذا ينبغى أن تكون أجرة الأعمال الإدارية والخدمات المتعلقة بها بقدر أجر المثل لتلك الخدمات ولا تتجاوز أجر المثل، لئلا تبقى هناك شائبة لتقاضي الفائدة على القروض التي تنشأ باستخدام البطاقة.

(Fiqh al-Buyoo, 1/457, Maktabah Mārif al-Qurān)


قرض جاری کرنے اور اس کا حساب وکتاب رکھنے پر جو واقعی اخراجات آئیں بینک کے لئے اپنے قرضداروں سے بطور سروس چارج کے ان کو وصول کرنا جائز ہے، بشرطیکہ یہ رقم واقعی ان اخراجات سے تجاوز نہ کرے۔

(Islam Aur Jadīd Mai’īshi Masā’il, 5/246, Idārah Islāmiyyāt)


بینک کا کارڈ ہولڈر سے ڈیوٹی اور اجرت وصول کرنا جائز ہے، کیونکہ یہ خدمات کی اجرت ہے، مثلاً ... نیز دفتری نوعیت کی ہر قسم کی کاروائی اور خدمات انجام دینا، اب ظاہر ہے کہ ان خدمات کی اجرت وصول کی جاتی ہے، لہذا اس میں کوئی حرج نہیں۔

(Fatāwā Dār al-Uloom Zakariyya, 5/380, Zam Zam Publishers)


https://www.investopedia.com/terms/c/cashadvance.asp

https://www.nerdwallet.com/uk/credit-cards/cash-advance-credit-cards/

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Buyoo' (Money-related issues) on 23rd Jun 2023 by Our Imam | 213 Views