Is it permissible to get an acrylic moulded to replace a removed nail?

Question(s):
I have a quick question so I have a missing toe nail (big toe) and as a girl it makes me a little insecure. I had to get it operated off because I had an ingrown nail so now it’s a tiny nail that’s left I was wondering could I get acrylic moulded onto it to replicate a nail or would that be haram?

Answer(s):
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, cosmetic procedures that are solely for aesthetic purposes are not permitted.

However, where there is a defect, as in this scenario, then it would be permitted to get an acrylic nail moulded in place of the removed nail.

And Allah Ta’āla Knows Best.
Ahmed Chopdat

Concurred by: Hanif Yusuf | Ibn Talha | Zayd Imran

References

حدثنا عثمان، حدثنا جَرِيرٌ ، عَنْ مَنْصُورٍ ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ عَلْقَمَةَ عن عَبْدِ الله لَعَنَ الله الواشمات والمُسْتَوْشِمات، والمتنمصات، والمُتَفَلجَاتِ لِلْحُسَنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ الله تعالى، مالي لا الْعنُ مَنْ لَعَنَ النبي ﷺ وَهُوَ فِي كِتابِ الله : وما آتٰكم الرَّسُولُ فَخُذُوهُ
Sahih l-Bukhari, 5931

(للحسن) اللام فيه للتعليل احترازًا عما لو كان للمعالجة ومثلها
Umdat l-Qari 15/114 Darul Hadeeth Beyrun

والحاصل أن كل ما يفعل في الجسم من زيادة أو نقص من أجل الزينة بما يجعل الزيادة أو النقصان مستمرًا مع الجسم، وبما يبدو منه أنه كان في أصل الخلقة هكذا ؛ فإنه تلبيس وتغيير منهي عنه وأما ما تزينت به المرأة لزوجها من تحمير الأيدي، أو الشفاه أو العارضين بما لا يلتبس بأصل الخلقة، فإنه ليس داخلاً في النهيي عند جمهور العلماء. وأما قطع الإصبع الزائدة ونحوها ؛ فإنه ليس تغييراً لخلق الله، وإنه من قبيل إزالة عيب أو مرض فأجازه أكثر العلماء خلافاً لبعضهم
Takmilah Fat'h l-Mulhim, 4/116, Darul Qalam

وأصل ذلك ما روى الطحاوي بإسناده إلى عرفجة بن سعد أنه أصيب أنفه يوم الكلاب في الجاهلية فاتخذ أنفاً من ورق فأنتن عليه، فأمره النبي ﷺ أن يتخذ أنفاً من ذهب، ففعل والكلاب بالضم والتخفيف : اسم واد كانت فيه وقعة عظيمة للعرب. هذا، وظاهر كلامه جواز الأنف منهما [الذهب والفضة] اتفاقاً، وبه صرح الإمام البزدوي، وذكر الإمام الإسبيجابي أنه على الاختلاف أيضاً. وفي التاترخانية وعلى هذا الاختلاف إذا جدع أنفه أو أذنه أو سقط سنه فأراد أن يتخذ سناً آخر، فعند الإمام يتخذ ذلك من الفضة فقط، وعند محمد من الذهب أيضاً
Radd l-Muhtar, 9/521 DKI

وہ اعضاء جو دیکھنے میں بدصورت معلوم ہوتے ہوں اُن کو درست کرنے کے لئے ایسی سرجری کرانا جس میں دوسرے انسان کا کوئی جزء بدن نہ لگایا جائے ضرورت کے وقت شرعاً درست ہے
Kitab n-Nawaazil, 17/228

انسانی جسم میں ایسے تصرفات جو اپنے خیال میں محض زینت کے قبیل سے ہوں درست نہیں ، ہاں ازالہ عیوب جائز ہے مثلاً ٹوٹے ہوئے دانت کی جگہ دوسرا دانت لگوانا جائز ہے کیونکہ یہ ازالہ عیب ہے اسی طرح نکلے ہوئے دانتوں کو برابر کرنا بھی درست ہے ، مصنوعی ناک کان لگوانا بھی درست ہے تا کہ عیب دور ہو جائے لیکن دانتوں کے درمیان فاصلہ پیدا کرنا درست نہیں ہے کیونکہ یہ اس کے خیال میں حسن ہے جس کو فرضی حسن کہہ سکتے ہیں حقیقت سے اس کا کوئی تعلق نہیں ہے
Fatawa Dar l-Uloom Zakariyya, 6/777

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & Haraam on 19th Mar 2024 by Our Imam | 144 Views