Is it permissible for a flight attendant to serve alcohol?

QUESTION: 

I have seen and heard about the rulings of alochol according toh imam abu hanifa that if a Muslim indulges himself in a contract which is forbidden in islam and non Muslim has no problem with that contract it is permissible to honor that contract. If i as a flight attendant serve alcohol to a non muslim on flight(I dont like it but i have to).so is it permissible for me to do so?.

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is impermissible to serve alcohol to anyone, as this is directly assisting in sin. [1] Allah Almighty states,

وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْان
And do not assist each other in sin and transgression [5:2]

In such a scenario, one should communicate their concerns with their manager, to abstain from directly serving alcohol. If this is not possible, then one should constantly seek forgiveness from Allah Almighty, whilst searching for alternative lawful work. [2]

And Allah Ta’ālā Knows Best
Mubasshir Talha Ahmed

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

إن الإعانة على المعصية حرام مطلقا بنص القران، أعني قوله تعالى:﴿ولا تعاونوا على الإثم والعدوان﴾ [المائدة:٢]
وقوله تعالى: ﴿فلن أكون ظهيرا للمجرمين﴾  - القصص: ١٨
[Buhūth fī Qadhāyā Fiqhiyyah Mu'āsarah: 1/359: Maktabah Dār al-Uloom Karāchī]

ولا يجوز الاستئجار على الغناء والنوح، وكذا سائر الملاهي؛ لأنه استئجار على المعصية والمعصية لا تستحق بالعقد
[al-Hidāyah: 3/238: Dār al-Fikr]

والاستئجار على المعصية لا تجوز
[al-Mabsūt li al-Sarakhsī: 16/38: Dār al-Ma’rifah]

وما كان سببا لمحظور فهو محظور
[Radd al-Muhtār: 6/350: H.M. Saeed]

إيقاع السبب بمنزلة إيقاع المسبب، قصد ذلك المسبب أو لا
[al-Muwvqafat li al-Shātbī: 1/335: Dār al-Affān]

ثم السبب إن كان سببا محركا وداعيا إلى المعصية، فالتسبب فيه حرام، كالإعانة على المعصية بنص القران كقوله تعالى: ﴿ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله﴾ [الأنعام ١٠٨] وقوله تعالى: ﴿فلا تخضعن بالقول﴾ [الأحزاب ٣٢] وقوله تعالى: ﴿ولا تبرجن﴾ [الأحزاب:٣٣]
[Buhūth fī Qadhāyā Fiqhiyyah Mu'āsarah: 1/359: Maktabah Dār al-Uloom Karāchī]

ایک سبب جالب وباعث جو گناہ کے لۓ محرک ہو کہ اگر یہ سبب نہ ہوتا تو صدور معصیت کے ہونے کی کوئی ظاہری وجہ نہ تھی۔ ایسے اسباب معصیت کا ارتکاب گویا خود معصیت ہی کا ارتکاب ہے۔
[Jawāhir al-Fiqh: 7/510: Maktabah Dār al-Uloom Karāchī]

البتہ شراب کی خرید وفروخت اور کسی کو پینے کے لۓ دینا مسلمان کے لۓ حلال نہیں
[Ahsan al-Fatāwā: 8/100: H.M. Saeed]

[2]

جو کام ناجائز ہے، اس کام کی نوکری بھی ناجائز ہے، دوسرا ذریعہ معاش تلاش کرے اور اس نوکری کو چھوڑ دے
[Fatāwā Mahmūdiyyah: 17/121: Jami'āh Fārūqiyyah]

والذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم، ومن يغفر الذنوب الا الله، ولم يصرّوا على ما فعلوا وهم يعلمون. اولآئك جزآؤهم مغفرة من ربهم وجنّت تجرى من تحتها الانهر خلدين فيها، ونعم اجر العملين
[al-Qur’ān: Sūrah Āl Imrān: Āyah 135-136]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & HaraamMiscelleaneousDaily Matters on 9th Feb 2022 by Our Imam | 462 Views