Does unintentionally laughing at the beard result in disbelief?

To download this Fatwa, please click here

QUESTION:

Asalamualaykum. Is this kufr please advise

I was watching something on YouTube regarding moeen Ali a Muslim cricketer  with a long beard who said he supports Liverpool football club. then in the comment section of the YouTube video someone( probably a non muslim) in the comment section said I can’t believe Tim Howard supports Liverpool.
Tim Howard is a non muslim with a long beard so the person making the comment was comparing moeen Ali to Tim Howard as they both had beards

The thought that came into my mind was  about how the the joke was made about Moin Ali beard  and i was thinking about person making this comment view  about Moin Ali beard  and the comparison with Tim Howard made me laugh  then after these thoughts I I laughed loud without thinking properly
The thought went through my head very quickly and the laughter was without thinking properly like an impulsive reaction. I would never want to intentionally make fun.
I said astagfirrullah right after I laughed. The laugh was like a slip of my mind I didn’t want to commit disbelief. Is my nikkah intact am I just having waswas

Please kindly advise

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

This does not constitute kufr (disbelief); accordingly, your nikāh (marriage) is still intact. [1]

And Allah Ta’ālā Knows Best

Concurred by:
Hanif Yusuf | Zayd Imran

References

[1]

إذا كان في المسألة وجوة توجب الكفر، ووجه واحد يمنع، فعلى المفتي : أن يميل إلى ذلك الوجه، كذا في «الخلاصة». في «البزازية» : إلا إذا صرح بإرادة توجب الكفر، فلا ينفعه التأويل حينئذ كذا في «البحر الرائق» . ثم إن كانت نية القائل الوجه الذي يمنع التكفير فهو مسلم وإن كانت نيته الوجه الذي يوجب التكفر، لا تنفعه فتوى المفتي، ويؤمر بالتوبة والرجوع عن ذلك، وبتجديد النكاح بينه وبين امرأته، كذا في «المحيط» . وينبغي للمسم أن يتعود ذكر هذا الدعاء صباحاً ومساء، فإنه سبب العصمة عن هذه الورطة بوعد النبي صلى الله عليه وسلم، والدعاء هذا: «اللهم إني أعوذ بك من أن أشرك بك شيئاً وأنا أعلم وأستغفرك لما لا أعلم كذا في الخلاصة
[Fatāwā Ālamghīriyyah: Dār al-Fikr: 6:293]


وما كان في كونه كفرا اختلافا فإن قائله يؤمر بتجديد النكاح وبـالتـوبـة والـرجـوع عن ذلك بطريق الاحتياط، وماكان خطأ من الألفاظ ولاتوجب الـكـفـرفـقـائـلـه مـؤمـن عـلـى حاله ولايؤمر بتجديد النكاح ولكن يؤمر بالاستغفار والرجوع عن ذلك والله أعلم
[Fatāwā Tātārkhāniyah: Maktabah Fārūqiyah: 7:284]


وإن لـم يـكـن قاصدا في ذلك بأن أراد أن يتلفظ بلفظ آخر فـجـرى عـلـى لسـانـه لـفـظ الكفر من غير قصد وذلك نحو أن أراد أن يقول: لاإله إلا الله، فـجـرى عـلـى لـسـانـه: أن مـع الله آلهة أخرى، أو أراد أن يقول: بحق اينكه تـو خـدائـي ومـابـندگان تو، فجرى على لسانه العكس لايكفر
[Fatāwā Tātārkhāniyah: Maktabah Fārūqiyah: 7:282]


ثم قال في البحر : والحاصل أن من تكلم بكلمة الكفر هازلاً أو لاعباً كفرعند الكل، ولا اعتبار باعتقاده كما صرح به في الخانية، ومن تكلم بها مخطئاً أو مكرهاً لا يكفر عند الكل، ومن تكلم بها عامداً عالماً كفر عند الكل، ومن تكلم بها اختياراً جاهلا بأنها كفر ففيه اختلاف اهـ
[Radd al-Muhtār: DKi: 6:358]


جواب : فقہاء نے یہ تصریح فرمائی ہے کہ جب تک تاویل ممکن ہوکسی مسلمان کی اس وقت تک تکفیر نہیں کرنی چاہئے حتی کہ اگرکسی شخص میں بہت سی وجوہ کفر کی ہوں اور ایک وجہ ضعیف عدم کفر کی تو مفتی کو عدم کفر کی طرف میلان کرنا چاہئے ۔ چنانچہ در مختار میں ہے
[Fatāwā Dār al-Uloom Zakariyyā: ZamZam Publishers: 1:112]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Aqaa'id (Beliefs)Nikah & Talaq (Marriage & Divorce)Aadaab (Ettiquettes & Manners)MiscelleaneousSocial Conduct on 27th Apr 2022 by Our Imam | 522 Views