Does saying “I won’t pray namaz” take me out of the fold of Islam?

QUESTION:

Assalamu alaikum Mufti Sahab,

Yesterday night I was sleeping at my home my daughter 2 years old was disturbing to me I was tired and was in deep sleep, same time my wife was performing Isha salah around 1AM in another room, I woke up from the sleep in anger that why my wife is not stoping my daughter from disturbing me, I scold her and argument started she said “Kya my namaz nahi padna” I said in anger “Nahi padna” but my intention was not that am doig INKAR of namaz but due to anger I said dont pray my intention was dont pray at this time atleast take the baby away from me then pray. I know I have mistaken and am feeling guilty for what I have said. Immediately after this incident I have read Kalima Shahadat.
Mufti Sahab could you please tell me am I out of Islam and Is my Nikah valid?

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is inappropriate to make such statements. Nevertheless, since you did not intend disbelief and have sincere guilt, this does not cause a person to leave the fold of Islām. Accordingly, your nikah is still intact. 

And Allah Ta’āla Knows Best

Luqmaan Mohamed

Concurred by: Hanif Yusuf

References

غصہ کی حالت میں یہ کہنا کہ میں "قرآن کو نہیں مانتی
الجواب: فقہ کا اصول ہے کہ ایک مسلمان کے کلام کو جہاں تک ہوسکے اچھے محمل پر رکھ کرا سے کفر سے بچانے کی کوشش کی جائے گی۔

[Kitāb al-Nawāzil: Maktabah Jāwed Deoband: 1:391]

"میں نماز نہیں پڑھوںگی"کہنے کا حکم
الجواب: کسی تکلیف وغیرہ کی وجہ سے جھنجھلا کر یہ کہہ دینے سے کہ "نماز نہیں پڑھوںگی" مذکورہ عورت کو کافر نہیں کہا جائے گا،اور نہ اس کے نکاح کو توڑنے کا حکم ہوگا،اس لیے تجدید نکاح کی کوئی ضرورت نہ تھی،تاہم نئی نگاہ سے سابقہ نکاح پر کوئی اثر نہیں پڑے گا۔

[Kitāb al-Nawāzil: Maktabah Jāwed Deoband: 1:393]

نماز کے انکار سے کیا نکاح ٹوٹ جاتا ہے؟
سوال [۵۵۶]: زید اور زید کی زوجہ دونوں ساتھ میں لیٹے تھے، زید کو احتلام ہو گیا جس سے زوجہ کے
بھی کپڑے خراب ہو گئے، صبح کو زید نے اپنی زوجہ سے کہا کہ جاؤ نماز پڑھو، اس پر وہ خاموش رہی، زید نے پھر
کہا تو زوجہ نے غصہ میں کہا کہ "نہیں پڑھتی، جاؤ، جب دیکھو کپڑے خراب کر دیتے ہو"۔ تو کیا اس سے نکاح
نوٹ جائے گا؟ بعد میں دونون نے توبہ کی، پھر کہا کہ میں نے اتنے مہر کے عوض تم کو دوبارہ نکاح میں قبول کر لیا تو
اس طرح نکاح ہوجائے گایا دوسرے سے ہی پڑھوانا پڑے گا؟
الجواب حامدا ومصليا:
بیوی نے نماز کی فرضیت کا انکارنہیں کیا، بلکہ کپڑے خراب کردینے کی وجہ سے اس وقت غصہ میں آکر تنبیہ کے لئے کہ آئندہ کپڑے خراب نہ کرے، یہ جملہ کر دیا، اگر چہ ایسا کہنا بھی جائز نہیں، اس کو تو توبہ لازم ہے، مگر اس کی وجہ سے نہ وہ اسلام سے خارج ہوئی، ن نکاح ختم ہوا۔ نکاح مرد اور عورت کم از کم دو گواہوں کے سامنے خود بھی کر سکتے ہیں، دوسرے سے پڑھوانا ضروری نہیں بصورت مسئلہ میں پہلا نکاح فسخ نہیں ہوا تھا

[Fatāwā Mahmūdiyyah: Dār al-Iftā Jāmi'ah Fārūqiyyah: 2:337]

قول الرجل: لا أصلي، يحتمل أربعة أوجه: أحدها: لا أصلي لأني صليت. والثاني: لا أصلي بأمرك. فقد أمرني بها من هو خير منك. والثالث: لا أصلي فسقا مجانة. فهذه الثلاثة ليست بكفر
والرابع: لا أصلي، إذ ليس يجب على الصلاة، ولم أؤمر بها، يكفر. ولو أطلق وقال: لا أصلي، لا يكفر
الاحتمال هذه الوجوه.

[Fatāwā Hindiyyah: Dār al-Fikr: 2:280]

وما كان خطأ من الألفاظ، ولا توجب الكفر، فقائله مؤمن على حاله، ولا يؤمر بتجديد النكاح، ولكن يؤمر بالاستغفار والرجوع عن ذلک والله أعلم.

[al-Muhīt al-Burhānī: al-Majlis al-'Ilmī: 7:399]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Aadaab (Ettiquettes & Manners)MiscelleaneousOaths & VowsAqaa'id (Beliefs)Salaah (Prayer)Nikah & Talaq (Marriage & Divorce) on 16th Dec 2021 by Our Imam | 1352 Views