Are we allowed to accept weak Hadith narrations?

QUESTION:
In my local masjid the Imam was quoting weak narrations and said after mentioning them it is permissible according to the Hadith scholars to quote weak narrations. 

My question is it allowed without conditions or with conditions, and if there are conditions do they need to be made clear before mentioning the weak narration. 

ANSWER:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

First and foremost, it must be noted that the authentication of Hadīth is a subjective field whereby different scholars can differ in opinion. Thus, a Hadīth that may be regarded weak by one Hadīth expert, may not be classed as weak by another. [1]

Nonetheless, in principle, it is permissible to quote a weak Hadīth, [2] subject to the following conditions:

1) The weakness must not be severe. [3]

2) The narration should fall in line with general principles of sharī’ah, without contradicting other Qur’ānic verses or Ahādīth. [4]

3) The narration should not be directly attributed to the Prophet (peace be upon him); rather, one should indicate to the weakness of the narration when narrating and adopt caution by stating, ‘It has been narrated’. [5] [6]

And Allah Ta’ālā Knows Best.

Concurred by: Hanif Yusuf

References

[1]

فيه مسائل تتعلق بالضعيف إذا رأيت حديثا بإسناد ضعيف فلك أن تقول هو ضعيف بهذا الإسناد ولا تقل ضعيف المتن ولا ضعيف ولا تطلق لمجرد ضعف ذلك الإسناد فقد يكون له إسناد اخر صحيح إلا أن يقول إمام إنه لم يرو من وجه صحيح أو ليس له إسناد يثبت به أو إنه حديث ضعيف مفسرا ضعفه فإن أطلق الضعيف ولم يبين سببه ففيه كلام يأتي قريبا في النوع الاتي

[Tadrīb al-Rāwī: 1/348: Dār al-Taybah]

ومن يعدله إمام من الأئمة المحدثين أو الفقهاء، قد يجرحه إمام آخر من المحدثين أو الفقهاء أيضا، والرجال المتفق على عدالتهم أو ضعفهم أقل من الرواة المختلف فيهم بكثير، وهنا يحصل الاختلاف، وكل من المختلفين يقرر ويذهب إلى أنه يحتج بالسنة ويطبق ما تقتضيه الأحاديث الشريفة، وأنه في اجتهاده الفقهية والحديثية على منهج المحدثين وقواعدهم، وليس باستطاعة أحد منا أن يرد عليه كلامه

[Athar al-Hadīth al-Sharīf: 37: Dār al-Yusr]

ولا شك أن أصول التصحيح والتضعيف ظنية، مدارها على ذوق المحدث والمجتهد غالبا ، فلا لوم على محدث ومجتهد يخالف فيها غيره من المحدثين والمجتهدين

[Qawā’id fī 'Uloom al-Hadīth: 20: Dār al-Bashā’ir]

[2]

There are numerous scholars who have affirmed the permissibility of narrating weak Ahādīth in matters of virtue. Some prominent scholars are:

1. Imam Nawawi (d.676h):
الرابع أنهم قد يروون عنهم أحاديث الترغيب والترهيب وفضائل الأعمال والقصص وأحاديث الزهد ومكارم الأخلاق ونحو ذلك مما لا يتعلق بالحلال والحرام وسائر الأحكام وهذا الضرب من الحديث يجوز عند أهل الحديث وغيرهم التساهل فيه ورواية ما سوى الموضوع منه والعمل به لأن أصول ذلك صحيحة مقررة في الشرع معروفة عند أهله وعلى كل حال فإن الأئمة لا يروون عن الضعفاء شيئا يحتجون به على انفراده في الأحكام فإن هذا شيء لا يفعله إمام من أئمة المحدثين ولا محقق من غيرهم من العلماء

[Sharh al-Nawawī 'alā Muslim: 1/125: Dār Ihyā’ al-Turāth]

ويجوز عند أهل الحديث وغيرهم التساهل في الأسانيد ورواية ما سوى الموضوع من الضعيف والعمل به من غير بيان ضعفه في غير صفات الله تعالى والأحكام كالحلال والحرام وغيرهما وذلك كالقصص وفضائل الأعمال والمواعظ وغيرها مما لا تعلق له بالعقائد والأحكام

[Taqrīb al-Nawawī: 1/350: Dār Tāybah]

2. Khatib al-Baghdadi (d.463h) 

وأما أحاديث الترغيب والمواعظ ونحو ذلك فإنه يجوز كتبها عن سائر المشائخ

[al-Kifāyah: 1/133: al-Maktabah al-'Ilmiyyah]

3. Ibn Abdul-Barr (d.463h)

هذا الحديث ضعيف لأن أبا معمر عباد بن عبد الصمد انفرد به وهو متروك الحديث وأهل العلم بجماعتهم يتساهلون في الفضائل فيروونها عن كل وإنما يتشددون في أحاديث الأحكام

[Jā’mi' Bayān al-'Ilm wa Fadhlihī: 1/103: Dār ibn al-Jawzī]

4. Ibn Rajab al-Hanbalī (d.795h)

وأما ما ذكره الترمذي أن الحديث إذا انفرد به من هو متهم بالكذب أو من هو ضعيف في الحديث لغفلته وكثرة خطئه ولم يعرف ذلك الحديث إلا من حديثه فإنه لا يحتج به فمراده أنه لا يحتج به في الأحكام الشرعية والأمور العملية وإن كان قد يروى حديث بعض هؤلاء في الرقائق والترغيب والترهيب فقد رخص كثير من الأئمة في رواية الأحاديث الرقاق ونحوها (عن الضعفاء) منهم ابن مهدي وأحمد بن حنبل...وإنما يروى في الترغيب والترهيب والزهد والآداب أحاديث أهل الغفلة الذين لا يهتمون بالكذب

[Sharh 'Ilal al-Tirmidhī: 1/371: Maktabah al-Manār]

5. ‘Allāmah 'Iraqī (d.806h)

أما غير الموضوع فجوزوا التساهل في إسناده وروايته من غير بيان ضعفه إذا كان غير الأحكام والعقائد بل في الترغيب والترهيب من المواعظ والقصص وفضائل الأعمال ونحوها

[Alfiyyah al-Irāqī: 1/325: DKI]

5. Ibn Salāh (d.643h)

يجوز عند أهل الحديث وغيرهم التساهل في الأسانيد ورواية ما سوى الموضوع من أنواع الأحاديث الضعيفةِ من غير اهتمام ببيان ضعفهما فيما سوى صفات الله تعالى وأحكام الشريعة من الحلال والحرام وغيرهما

[Muqaddimah ibn al-Salāh: 1/286: Dār al-Ma’ārif]

6. al-Suyūti (d.911h)

(ويجوز عند أهل الحديث وغيرهم التساهل في الأسانيد) الضعيفة (ورواية ما سوى الموضوع من الضعيف والعمل به من غير بيان ضعفه في غير صفات الله تعالى) وما يجوز ويستحيل عليه وتفسير كلامه (والأحكام كالحلال والحرام و) غيرهما وذلك كالقصص وفضائل الأعمال والمواعظ وغيرها (مما لا تعلق له بالعقائد والأحكام) ومن نقل عنه ذلك ابن حنبل وابن مهدي وابن المبارك قالوا إذا روينا في الحلال والحرام شددنا وإذا روينا في الفضائل ونحوها تساهلنا تنبيه لم يذكر ابن الصلاح والمصنف هنا وفي سائر كتبه لما ذكر سوى هذا الشرط وهو كونه في الفضائل ونحوها وذكر شيخ الإسلام له ثلاثة شروط أحدها أن يكون الضعف غير شديد فيخرج من انفرد من الكذابين والمتهمين بالكذب ومن فحش غلطه نقل العلائي الاتفاق عليه الثاني أن يندرج تحت أصل معمول به الثالث أن لا يعتقد عند العمل به ثبوته بل يعتقد الاحتياط وقال هذان ذكرهما ابن عبد السلام وابن دقيق العيد

[al-Tadrīb al-Rāwī: 1/350: Dvr Taybāh]

فضائل اعمال میں ضعیف حدیث سے استدلال درست ہے

[Fatāwā Mahmūdiyyah: 4/35: Jāmi'ah Fārūqiyyah]
Note: Mufti Mahmud also quoted the statements of Imām Nawawī and Imām Suyūtī etc, that we have mentioned above.

احکام حجت نہیں، البتہ فضائل میں اسے قبول کیا جاسکتا ہے

[Kitāb al-Nawāzil: 2/296: Maktabah Jāwed Deoband]

[3]

The narrations of liars, those accused of lying and those whose errors are abundant severe are excluded. Thus, extremely weak narrations cannot be used even in matters of virtue. Consider the statements below. Also, refer to the statements in other references below.

(قوله عدم شدة ضعفه) شديد الضعف هو الذي لا يخلو طريق من طرقه عن كذاب أو متهم بالكذب

[Radd al-Muhtār: 1/128: DKI]

وذكر شيخ الإسلام له ثلاثة شروط أحدها أن يكون الضعف غير شديد فيخرج من انفرد من الكذابين والمتهمين بالكذب ومن فحش غلطه نقل العلائي الاتفاق عليه 

[al-Tadrīb al-Rāwī: 1/350: Dār Taybāh]

[4]

Note: Often, two seemingly contradictory Ahādīth might confuse the average Muslim. There is generally room for interpretation by the Ulamā’ (scholars), who are well-versed in interpreting the Ahādīth etc. Thus, this is a matter to be left to these experts.
Nonetheless, the condition outlined in the answer stands. Consider the following statements:
وأن يدخل تحت أصل عام
[al-Durr al-Mukhtār: 1/128: DKI]

وذكر شيخ الإسلام له ثلاثة شروط…الثاني أن يندرج تحت أصل معمول به 

[al-Tadrīb al-Rāwī: 1/350: Dār Taybāh]

مگر فضائل میں بھی عمل بالضعیف کے لۓ یہ شرط ہے کہ وہ کسی قاعدہ شرعیہ میں داخل ہو

[Ahsan al-Fatāwā: 1/513: H.M. Saeed] 

[5]

Hadīth experts suggest that when transmitting a weak narration without an isnād (chain), it should not be attributed directly to the Prophet (peace be upon him) with certainty, for example, by saying, the Prophet (peace be upon him) said or performed this. Rather, one should say: It is attributed to or it is transmitted or reported from or similar words. Consider the following statements:

أما الضعيف فتجوز روايته بلا بيان ضعفه، لكن إذا أردت روايته بغير إسناد فلا تقل قال رسول الله - ﷺ - كذا وما أشبهه من صيغ الجزم، بل قل روي كذا وبلغنا كذا أو ورد أو جاء أو نقل عنه وما أشبهه من صيغ التمريض، وكذا ما شك في صحته وضعفه

[Radd al-Muhtār: 1/428: Farfūr]
Also refer to al-Yawāqīt al-Ghāliyah: 1/246
(Shaykh Muhammad Yunus al-Jawnpūrī - d.1438h)

مگر فضائل میں بھی عمل بالضعیف کے لۓ یہ شرط ہے کہ وہ کسی قاعدہ شرعیہ میں داخل ہو اور اسے سنت نہ سمجھا جاۓ

[Ahsan al-Fatāwā: 1/513: H.M. Saeed] 

[6]

Although some scholars opine that it is not necessary to do so; all matters considered, the cautious and safe approach is to do so.

أما الضعيف فتجوز روايته بلا بيان ضعفه

[Radd al-Muhtār: 1/428: Farfūr]

أفاد أن غيره من الأحاديث الضعيفة التي يحتمل صدقها تجوز روايتها في الترغيب، والترهيب، والفضائل، من غير بيان ضعفه

[Sharh al-Nukhbah: Mullā 'Ali Qārī: 1/453: Dār al-Arqam]

ويجوز عند أهل الحديث وغيرهم التساهل في الأسانيد ورواية ما سوى الموضوع من الضعيف والعمل به من غير بيان ضعفه في غير صفات الله تعالى والأحكام كالحلال والحرام وغيرهما وذلك كالقصص وفضائل الأعمال والمواعظ وغيرها مما لا تعلق له بالعقائد والأحكام

[Taqrīb al-Nawawī: 1/350: Dār Taybah]

يجوز عند أهل الحديث وغيرهم التساهل في الأسانيد ورواية ما سوى الموضوع من أنواع الأحاديث الضعيفةِ من غير اهتمام ببيان ضعفهما فيما سوى صفات الله تعالى وأحكام الشريعة من الحلال والحرام وغيرهما

[Muqaddimah ibn al-Salāh: 1/286: Dār al-Ma’ārif]

وإذا تيقن ضعفه وجب عليه أن يبين أن الحديث ضعيف لئلا يغتر به القارئ أو السامع ولا يجوز للناقل أن يذكره بصيغة الجزم لأنه يوهم غيره أن الحديث صحيح خصوصا إذا كان الناقل من علماء الحديث الذين يثق الناس بنقلهم ويظنون أنهم لا ينسبون إلى رسول الله ﷺ شيئا لم يجزموا بصحة نسبته إليه وقد وقع في هذا الخطأ كثير من المؤلفين رحمهم الله وتجاوز عنهم

[al-Bā’ith al-Hathith: 208: Dār ibn al-Jawzī]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Qur'an & Hadeeth on 25th Dec 2021 by Our Imam | 774 Views