Is male vasectomy permissible?

Question:

What is the ruling on vasectomies for males if they do not want to have anymore children? I’m hearing mixed opinions and I want to hear your opinion.

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Male sterilisation, also known as a vasectomy, is a surgical procedure to cut, seal or block the tubes that carry a man’s sperm, to permanently prevent future pregnancies. [1]

If your intention is not wanting to have anymore children, then undertaking this or similar procedure would not be permissible.

In principle, permanent procedures which render a man incapable of having children, such as male vasectomies and female tubectomies, are forbidden in Islam. [2] Although there is medical evidence to suggest a high degree of reversibility for this procedure, a risk of permanence still remains. [3] Additionally, it also involves incorrectly altering the creation of Allah Ta‘ala. [4]

In addition, from amongst the foremost reasons of marriage is procreation, nurturing children and bringing them up in a righteous manner. We should understand that everything happens with the will of Allah; and reliance upon Allah is vital. Therefore, one should remain far away from that which is impermissible; and leave such matters to the decree of the Almighty. [5]

And Allah Ta’āla Knows Best

Zayd Rasheed

Concurred by:

Hanif Patel

Mu‘adh Chati

Asmar Akram

Approved by:

Mufti Siraj Sitponi Falahi

References

[1]


https://www.nhs.uk/conditions/contraception/vasectomy-male-sterilisation/


[2]


  وأما خصاء الآدمي فحرام  


[Al-Durr al-Mukhtar ma‘a Radd al-Muhtar, 6:388, Dar al-Fikr]


قلت: الأوجه أن يقال: سئل النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عن الخصاء، واتفق أن سائلاً آخر سأل عن الكنيسة فأجابهما بقوله: «لا خصاء في الإسلام ولا كنيسة» وهذا من الفيض الإلهي، فلله الحمد. وقيل: المراد في قَوْله تَعَالَى: {فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ} ، الخصاء. وقيل: المراد به التبتل والامتناع من النساء


[Al-Binayah sharh al-Hidayah, 7:255, DKI]


وفي إجارات «الأصل» : إن إخصاء بني آدم حرام بالاتفاق 


[Al-Muhit al-Burhani, 5:376, DKI]  


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، رضى الله عنه قَالَ كُنَّا نَغْزُو مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَلَيْسَ مَعَنَا نِسَاءٌ فَقُلْنَا أَلاَ نَخْتَصِي فَنَهَانَا عَنْ ذَلِكَ 


قَوْله: (أَلا نختصي) ، من خصاه إِذا نزع خصيته يخصيه خصاءً. قَوْله: (فنهانا عَن ذَلِك) ، يَعْنِي: عَن الاختصاء، وَفِيه تَحْرِيم الاختصاء لما فِيهِ من تَغْيِير خلق الله تَعَالَى، وَلما فِيهِ من قطع النَّسْل 


[Umdat al-Qari sharh Sahih al-Bukhari, 18:208, Dar Ihyaa al-Turath]  


قَالَ: (وَيُكْرَهُ اسْتِخْدَامُ الْخِصْيَانِ) لِأَنَّهُ تَحْرِيضٌ عَلَى الْخِصَاءِ الْمَنْهِيِّ عَنْهُ لِكَوْنِهِ مُثْلَةً 


[Al-Ikhtiyar li Ta’lil al-Mukhtar, 4:163, Matba’ah Halabi]


قال: (وكره أبو حنيفة رحمه الله كسب الخصيان، وملكهم، واستخدامهم) لأنهم لولا رغبة الناس فيهم لما أخصوا، فكان في اقتنائهم معونة على إخصائهم، وذلك مثلة ومحرم، لقول النبي صلى الله عليه وسلم: "لا إخصاء في الإسلام"


[Sharh Mukhtasar al-Tahawi, 8:561, Dar al-Basha’ir Islamiyyah]  


علاوہ ازیں عزل میں صلاحیت تولید ختم نہیں ہوتی ، نسبندی میں صلاحیت تولید ختم کرکے مرد یا عورت کو بےکار کردیا جاتا ہے ... حاصل یہ کے بیج تو ڈالتے رہو اور محنت بھی کرتے رہو ، مگر پیداوار کچھ نہ ہو ، حالانکہ کھیت میں کھاد وغیرہ کے ذریعہ زیادہ پیداوار کی کوشش کی جاتی ہے ، مگر اس نسبندی کا حاصل یہ ہے کہ پیداوار کم سے کم ہو بلکہ بند ہوجائے – کیا یہ معقول بات ہے؟ ادھر تکثیر اولاد کا حکم حدیث شریف میں موجود ہے: تزوجوا الولود الودود فنی مکاثر بکم الامم 


[Fatawa Mahmudiyyah, 18:294, Dar al-Ifta Jamiah Faruqiyah Karachi]


[3]


Vasectomy reversal is a commonly practiced but technically demanding microsurgical procedure that restores patency of the male excurrent ductal system in 80–99.5% of cases and enables unassisted pregnancy in 40–80% of couples”


(Bernie AM, Osterberg EC, Stahl PJ, Ramasamy R, Goldstein M. Vasectomy reversal in humans. Spermatogenesis. 2012;2(4):273-278. doi:10.4161/spmg.22591)


[4] 


۔۔۔ عن عبد الله قال لعن الله الواشمات والمستوشمات والنامصات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله


[Bukhari; Muslim]


ولامرنهم فلیغیرن خلق الله ۔۔۔ وإشارة إلى تحريم ما أحل ونقص كل ما خلق كاملاً بالفعل أو القوة. 


[Tafsir Baydhawi, 2: 98, Dar Ihya at-Turath; Qur‘an, 4: 119]


[5] 


والرابع أنه سبب موصل إلى ما هو مفضل على النوافل؛ لأنه سبب لصيانة النفس عن الفاحشة ولصيانة نفسها عن الهلاك  


  بالنفقة والسكنى واللباس ولحصول الولد الموحد، وأما مدحه تعالى يحيى عليه السلام بكونه سيدا وحصورا، وهو من لا يأتي النساء مع القدرة فهو في شريعتهم لا في شريعتنا  


[Al-Bahr al-Ra’iq, 3:86, DKI]


فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ ، مرد وعورت کے ازدواجی تعلقات کے لئے اس آیت میں جو استعارہ استعمال کیا گیا ہے اس سے کھل کر یہ بات سامنے آجاتى ہے کہ نکاح کا اصل مقصود توالد وتناسل ہے


[Jadid Fiqhi Masa’il, 5:64, ZamZam Publishers]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & HaraamMiscelleaneous on 10th Sep 2020 by Our Imam | 2328 Views