Do I need to pay zakah though I‘ve borrowed some money?

Question:

Salaam , I had a question regarding paying Zakat whilst a person is in debt.

I have borrowed a total of £9000 from family members , to fund my university 1st year fee. My family have not set a time frame in which I need to pay this back , but iA I intend to pay this back as soon as I have finished my degree and have enough money saved to do so from my part time job at the moment , and once I have a full time job iA after university.

1)I currently do own Nisaab but my total wealth amounts to less than the £9000 I currently owe. Do I need to pay Zakat on the wealth I own?

2) hypothetically If my wealth was greater than £9000 then would I pay on the full amount or just that which is excess to what I owe members of my extended family ?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If your total wealth amounts to less than the £9000 you owe, then you are not obliged to pay zakāh. However, if the borrowed money will only be sought from you years later, or returned at your convenience, then it would be better (but not necessary) to give zakāh annually on the wealth you may have in your possession (if after deducting the amount you are requested to repay this year reaches the nisāb).

Furthermore, if your wealth was greater than £9000 and the excess reaches the nisāb then you would pay zakāh only on that which is excess to what you owe others.

And Allah Ta’āla Knows Best

Concurred by:

Hanif Patel

Mu‘adh Chati

Asmar Akram

Approved by:

Mufti Siraj Sitponi Falahi

References

[1]

م: (وسببه) أي سبب افتراضها (ملك نصاب حولي) نسبة للحول لحولانه عليه (تام)... (فارغ عن دين له مطالب من جهة العباد) سواء كان لله كزكاة وخراج أو للعبد، ولو كفالة أو مؤجلا

ش: (قوله أو مؤجلا إلخ) عزاه في المعراج إلى شرح الطحاوي، وقال: وعن أبي حنيفة لا يمنع. وقال الصدر الشهيد: لا رواية فيه، ولكل من المنع وعدمه وجه. زاد القهستاني عن الجواهر: والصحيح أنه غير مانع

[Al Durr Al Mukhtar ma’a Radd Al Muhtar, 2:260-261, HM Saeed Company]

ومنها الملك التام وهو ما اجتمع فيه الملك واليد وأما إذا وجد الملك دون اليد كالصداق قبل القبض أو وجد اليد دون الملك كملك المكاتب والمديون لا تجب فيه الزكاة كذا في السراج الوهاج... (ومنها الفراغ عن الدين) قال أصحابنا - رحمهم الله تعالى -: كل دين له مطالب من جهة العباد يمنع وجوب الزكاة سواء كان الدين للعباد كالقرض وثمن البيع وضمان المتلفات وأرش الجراحة، وسواء كان الدين من النقود أو المكيل أو الموزون أو الثياب أو الحيوان وجب بخلع أو صلح عن دم عمد، وهو حال أو مؤجل أو لله - تعالى - كدين الزكاة... وهذا كله إذا كان الدين في ذمته قبل وجوب الزكاة أما إذا لحقه الدين بعد وجوب الزكاة فلم تسقط الزكاة هكذا في الجوهرة النيرة.

[Fatawa Hindiyyah, 1:172-173, Dar Al Fikr]

ثم إنما تجب الزكاة في مال الزكاة إذا لم يكن مستحقا بدين مطالب من جهة العباد أو شيء منه. فأما إذا كان مستحقا به فلا تجب الزكاة بقدر الدين لأن المال المستحق بالدين محتاج إليه وسبب وجوب الزكاة هو المال الفاضل عن الحاجة المعد للنماء والزيادة. ثم الديون على ضربين دين يطالب به ويحبس من جهة العباد كديون العباد حالة كانت أو مؤجلة وهو يمنع لما ذكرنا من المعنى... وقال بعض مشايخنا إن المؤجل لا يمنع لأنه غير مطالب به عادة فأما المعجل فمطالب به عادة فمنع

[Tuhfatul Fuqahaa’, 1:274, Dar Al Kutub Al Ilmiyyah]

Fatawa Darul Uloom Zakariyya, vol. 3, pg. 124-125, Zamzam Publishers Karachi

Jadeed Fiqhi Masa’il, vol. 1, pg. 144-145, Zamzam Publishers]

[2]

فالدين القوي هو الذي ملكه بدلا عما هو مال الزكاة كالدراهم والدنانير وأموال التجارة وكذا غلة مال التجارة من العبيد والدور ونحوها. والحكم فيه أنه إذا كان نصابا وتم الحول تجب الزكاة لكن لا يخاطب بالأداء ما لم يقبض أربعين درهما فإذا قبض أربعين زكاها وذلك درهم. وإن قبض أقل من ذلك لا يزكي وكذلك يؤدي من كل أربعين عند القبض درهما

[Tuhfatul Fuqahaa’, 1:293, Dar Al Kutub Al Ilmiyyah]

م: (فلا زكاة على مكاتب) لعدم الملك التام، ولا في كسب مأذون، ولا في مرهون بعد قبضه، ولا فيما اشتراه لتجارة قبل قبضه (ومديون للعبد بقدر دينه) فيزكي الزائد إن بلغ نصابا

[Al Durr Al Mukhtar ma’a Radd Al Muhtar, vol. 2:263, HM Saeed Company]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Zakaah (Alms) on 19th Aug 2020 by Our Imam | 653 Views