Balsamic Vinegar

Shortened Question:

Is it permissible to consume balsamic vinegar?

Question:

As Salamu Alaikum

I refer to your Fatwa number 15225, answered on 20th May, 2007. You have mentioned that it is permissible to consume balsamic vinegar as long as effect of alcohol is not present. Balsamic vinegar is one of the main ingredient is wine vinegar which is made out of grapes. It is not ethanol.

If we allowed to consume balsamic vinegar then why can`t we use wine in cooking? If we apply same principle in cooking and make it 100% sure that alcohol effect is not present. The alcohol will burn off anyway.

Could you please explain this in detail? I have been encouraging people here in Aukland to avoid anything mixed with alcohol (wine, brandy, beer) but the Fatwa I am referring to tells me and others something else.

Please explain. May Allah reward you for this. Thank you

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We have reviewed our Fatwa no. 15225 issued on 20th May, 2007. We maintain the same view that balsamic vinegar is permissible if there are no effects of alcohol. This is clearly supported by juridical texts of our esteemed Jurists (Fuqaha).[1]

You are correct to stop the people from consuming anything having alcohol like wine, brandy etc.

However, it is incorrect to analogise vinegar on wine and brandy as the latter are intoxicants while vinegar is not.

The analogy of cooking with wine is also incorrect. At the time of cooking, wine is an intoxicant and prohibited[2]. In vinegar, the prohibited content is eliminated before use.

It is not appropriate for a non-scholar (Alim or Mufti) to pass rulings of shari`ah, as they do not have the qualification to distinguish a principle issue from an emotional issue, and that may lead to making Halaal to Haraam and vice versa.

And Allah Ta’āla Knows Best

Hanif Yusuf Patel

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

a

References

[1] ( وإذا تخللت الخمر حلت سواء صارت خلا بنفسها أو بشيء يطرح فيها ، ولا يكره تخليلها ) ... ولنا قوله صلى الله عليه وسلم { نعم الإدام الخل } من غير فصل ، وقوله عليه الصلاة والسلام { خير خلكم خل خمركم } ولأن بالتخليل يزول الوصف المفسد وتثبت صفة الصلاح من حيث تسكين الصفراء وكسر الشهوة ، والتغذي به والإصلاح مباح ، وكذا الصالح للمصالح اعتبارا بالمتخلل بنفسه وبالدباغ والاقتراب لإعدام الفساد فأشبه الإراقة ، والتخليل أولى لما فيه من إحراز مال يصير حلالا في الثاني فيختاره من ابتلي به

[Fat`h al-Qadir, 9:39, Maktabah Rashidiyah]

( وخل الخمر سواء خللت أو تخللت ) يعني خل الخمر فلا فرق في ذلك بين أن يتخلل بنفسه أو تخلل بإلقاء شيء فيه كالملح أو الخل أو النقل من الظل إلى الشمس أو بإيقاد النار بالقرب منها خلافا للشافعي إذا تخللت بإلقاء شيء فيها كالملح ولنا قوله : عليه الصلاة والسلام { نعم الإدام الخل } مطلقا فيتناول جميع صورها ولأن بالتخليل إزالة الوصف المفسد وثبات صفة الصلاح كالذبائح فالتخليل أولى لما فيه من إحراز مال يصير حلالا

[Al-Bahr Al-Ra`iq, 8: 219, Maktabah Rashidiyah]

ولنا قوله - عليه الصلاة والسلام - «نعم الإدام الخل» من غير فصل، وقوله - عليه الصلاة والسلام - «خير خلكم خل خمركم» ولأن بالتخليل يزول الوصف المفسد وتثبت صفة الصلاح من حيث تسكين الصفراء وكسر الشهوة، والتغذي به والإصلاح مباح، وكذا الصالح للمصالح اعتبارا بالمتخلل بنفسه وبالدباغ والاقتراب لإعدام الفساد فأشبه الإراقة، والتخليل أولى لما فيه من إحراز مال يصير حلالا في الثاني فيختاره من ابتلي به، وإذا صار الخمر خلا يطهر ما يوازيها من الإناء، فأما أعلاه وهو الذي نقص منه الخمر قيل يطهر تبعا

[Al-Inayah Sharh Hidayah, 10:107]

فالتخليل جائز والخل حلال عندنا ...

[Bada`I as-Sana`I, 5:114]

ويباح تخليلها كذا في محيط السرخسي ولا يؤثر الطبخ فيها لأن الطبخ في الشرع للمنع من ثبوت الحرمة لا لإبطالها بعد ثبوتها لأن الطبخ أثره في إزالة صفة الإسكار وبعد ما صار خمرا لا يؤثر فيها

[Al-Fatawa al-Alamgiriyah, 5:410, Dar al-Fikr]

الخمر إذا خلله بعلاج الملح أو بغيره، يحل عندنا أكله

[Al-Fatawa al-Alamgiriyah, 5:410, Maktabah Rashidiyah]

[Fatawa Mahmoodiyah, 18: 179, Dar al-Iftaa Jamiah Farooqiyah, Karachi]

[2] قال النبي صلى الله عليه وسلم: كل مسكر حرام

[Saheeh al-Bukhari, 2: 904, Qadimi Kutub Khana]

DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & Haraam on 17th Jan 2016 by Our Imam | 1076 Views