Is non-surgical rhinoplasty permissible?

Question:

Hi, I have a deviated septum, bent nostril where one nostril is smaller than the other. I want to get non-surgical rhinoplasty. It will straighten my nose. The filler has no Haram substance in it. It is temporary. My husband is happy for me to do it. Is it permissible?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If, as you say, there are no haram ingredients being utilised for the non-surgical rhinoplasty, and your intentions are simply to restore the nostrils to what one may consider a ‘normal’ appearance with the advice of a doctor, then this will be permissible to do so. [1]
If, however, there are haram ingredients being utilised, further considerations will be required before permitting the rhinoplasty.

And Allah Ta’āla Knows Best

Hamzah Vali

Concurred by:

Hanif Patel

Mu‘adh Chati

Asmar Akram

Approved by:

Mufti Siraj Sitponi Falahi

References

[1]
إذا أراد الرجل أن يقطع إصبعا زائدة أو شيئا آخر قال نصير - رحمه الله تعالى - إن كان الغالب على من قطع مثل ذلك الهلاك فإنه لا يفعل وإن كان الغالب هو النجاة فهو في سعة من ذلك.

[Al Fatawa Al Hindiyyah, 5: 360, Dar Al Fikr]


حدثنا موسى بن إسماعيل، ومحمد بن عبد الله الخزاعي، المعنى، قالا: حدثنا أبو الأشهب، عن عبد الرحمن بن طرفة، أن جده عرفجة بن أسعد، قطع أنفه يوم الكلاب، فاتخذ أنفا من ورق، فأنتن عليه، فأمره النبي صلى الله عليه وسلم، فاتخذ أنفا من ذهب.

[Sunan Abi Dawood, 1: 865, Dar Al Siddeeq]


(وأما) شد السن المتحرك بالذهب فقد ذكر الكرخي - رحمه الله - أنه يجوز ولم يذكر خلافا وذكر في الجامع الصغير أنه يكره عند أبي حنيفة وعند محمد رحمهما الله لا يكره ولو شدها بالفضة لا يكره بالإجماع وكذا لو جدع أنفه فاتخذ أنفا من ذهب لا يكره بالاتفاق لأن الأنف ينتن بالفضة فلا بد من اتخاذه من ذهب فكان فيه ضرورة فسقط اعتبار حرمته.

[Al Bada’i’ Wa al-Sana’i’, 1: 132, DKI]


Jadeed Fiqhi Masa’il, vol.1, pg. 219, Zamzam Publishers


Fatawa Darul Uloom Zakariyya, vol.6, pg. 803-804, Zamzam Publishers Karachi


والحاصل أن كل ما يفعل في الجسم من زيادة أو نقص من أجل الزينة بما يجعل الزيادة أو النقصان مستمرا مع الجسم وبما يبدو منه أنه كان في أصل الحلقة هكذا؛ فانه تلبيس وتغيير منهي عنه. واما ما تزينت به المرأة لزوجها من تحمير الايدي او الشفاه او العارضين بما لا يلتبس بأصل الحلقة فانه ليس داخلا في النهي عند جمهور العلماء وأما قطع الاصبع الزائدة ونحوها فإنه ليس تغييرا خلق الله وإنه من قبيل إزالة عيب او مرض فأجازه أكثر العلماء خلافا لبعضهم

[Takmilah Fat'h al-Mulhim, 5: 116]


فإن الاستشفاء بالمحرم إنما لا يجوز إذا لم يعلم أن فيه شفاءً؛ أما إذا علم أن فيه شفاء، وليس له دواء آخر غيره فيجوز الاستشفاء به

[Al Muhit Al Burhani, vol. 5, pg.373, DKI]


م: يرخص إذا علم فيه الشفاء ولم يعلم دواء آخر كما رخص الخمر للعطشان وعليه الفتوى

[Al-Durr al-Mukhtar ma’a Radd al-Muhtar, vol.1, pg. 210, Dar Al Fikr]


[Imdaadul Ah’kaam, vol.4, pg. 319, Maktabah Dar Al Uloom Karachi]


Jasin, Michael E. “Nonsurgical rhinoplasty using dermal fillers.” Facial plastic surgery clinics of North America vol. 21,2 (2013): 241-52. doi:10.1016/j.fsc.2013.02.004


“Nonsurgical rhinoplasty is also called liquid rhinoplasty.

The procedure consists of injecting a filler ingredient, such as hyaluronic acid, underneath your skin to temporarily change the structure of your nose.”



DISCLAIMER:
The Ask Our Imam site hopes to respond to queries relating to Islamic law. It is not an Islamic Law Shari`ah Court. The questions and answers found on this website are for educational purposes. However, many of the rulings rendered here are distinct to the specific scenario and thus should be read in conjunction with the question and not taken as a basis to establish a verdict in another situation or environment. This site bears no responsibility in these responses being used out of their intended context, nor to any party who may or may not follow the responses given and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused. None of the responses rendered may be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of Our Imam. Any reference to another website or link provided in our responses or article should not be taken as an endorsement of all the content on that website; in fact, it is restricted to the particular material being cited.

Posted in Halaal & HaraamMiscelleaneous on 10th Sep 2020 by Our Imam | 5701 Views